27 مارس 2024 - 15:09

برنامه جامع «معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰» در حال اجراست

30 ژوئن 2019 - 11:00 dsfr.ir/jr8my

معبد آناهیتا

سرپرست پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: برنامه جامع "معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰" شهرستان کنگاور در غرب کرمانشاه در حال اجراست.

مرتضی گراوند اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفاظت و ساماندهی بنای معبد آناهیتا اقدام به راه اندازی مجدد و تجهیز پایگاه ملی و تشکیل هیات راهبردی در سال ۱۳۹۵ کرد که پس از برنامه ریزی و تعیین خط مشی ها توسط این هیات راهبردی، فعالیت ها بر اساس مبانی علمی مرمت و ساماندهی محوطه های تاریخی آغاز شد.

پاک سازی محوطه از علف های هرز، پاکسازی نوشته ها از روی سنگ های معبد با عمر بیش از سه دهه، احداث ساختمان معرفی، ساخت سرویس های بهداشتی، راه اندازی شبکه های وای فای و نصب دوربین های حفاظتی، ایجاد اتاق مانیتورینگ، نورپردازی، روشنایی محوطه، احداث مسیر بازدید، جانمایی نیمکت و سطل های زباله در محوطه و… از جمله اقدام های ساماندهی در محوطه معبد آناهیتا بوده است.

او در پاسخ به اینکه چرا تاکنون معبد آناهیتا بازسازی نشده است، اظهار کرد: حفظ اصالت بنا و نگه داری از آنچه که به عنوان بخشی از هویت تاریخی ملت ایران و میراث بشری محسوب می شود، در اولویت اصلی برنامه های سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

پایگاه ملی معبد آناهیتا نیز در راستای صیانت از این بنای کهن اقدام به پاک سازی خط نوشته از روی سنگ های معبد کرده و برای انجام مطالعات باستان شناسی و واکاوی تاریخ و قدمت این بنا رایزنی هایی با پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی برای اخذ مجوز کاوش و حفاری انجام داده که به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.

بازسازی و مرمت بنای معبد آناهیتا مشروط بر تعیین دقیق تاریخ ساخت این اثر گرانبها دارد، بنابراین تا اتمام مطالعات میدانی و باستان شناسان معبد و تأمین اعتبار لازم تخصیص داده نشود، نمی توان مرمت و بازسازی در این بنا انجام داد.

معبد آناهیتا که دومین بنای سنگی بزرگ ایران قبل از اسلام است برخی قدمت آن را به دوران اشکانی و عده ای نیز دوران ساسانی می دانند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1