19 مارس 2024 - 15:10

همایش شورای ثبت میراث ناملموس 4 و 5 تیر در سرعین برگزار می شود

24 ژوئن 2019 - 17:00 dsfr.ir/ye12z

همایش شورای ثبت میراث ناملموس 4 و 5 تیر در سرعین برگزار می شود
iribnews.ir
میراث ناملموس کلات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: همایش شورای ثبت میراث ناملموس کشور 4 و 5 تیرماه در سرعین برگزار می شود که به غیر از شیوه مداحی در نظر داریم 8 اثر ناملموس دیگر را نیز به ثبت برسانیم.

نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: این آثار شامل مهارت پخت حدیک آشی، مهارت پخت پیچاق قیمه، شیوه مداحی موذن زاده، مهارت ساخت گلین بالا، مهارت بافت سوپاند، مهارت تهیه قروت، مهارت پخت فطیر مشگین شهر، مهارت تزئین بایرام یومورتاسی و مهارت قلم زنی در اردبیل است. 

پرونده ثبتی آثار ذکر شده به تهران ارسال شده و به منظور ثبت در همایش دو روزه آخرین دفاعیات انجام می شود و لوح ثبتی نیز ارائه خواهد شد. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل تعداد آثار ثبت ملی استان شامل آثار طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس را 985 مورد عنوان کرد.

او همچنین از برگزاری نشست معاونان میراث فرهنگی سراسر کشور در روز ششم تیر ماه خبر داد و افزود: این نشست نیز با حضور معاونت میراث فرهنگی کشور و مدیران کل معاونت میراث فرهنگی سازمان برگزار خواهد شد. 

پرونده ثبت ملی شیوه مداحی، نوحه خوانی، مولود خوانی و مناجات خوانی استاد سلیم موذن زاده اردبیلی به تهران ارسال شده و به دلیل تایید آن در همایش شورای ثبت میراث ناملموس کشور به عنوان یکی از آثار ناملموس اردبیل به ثبت می رسد. 

سلیم موذن زاده اردبیلی مداح نامی ملقب به سلطان الذاکرین از گنجینه های معنوی این استان است که ثبت ملی نوحه خوانی وی ادای دینی به پیشگاه این شخصیت بزرگ معنوی خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1