19 مارس 2024 - 07:02

تغییر فرهنگ مصرف مشتریان هتل در پی توسعه فناوری

6 فوریه 2019 - 14:00 dsfr.ir/7d7km

تغییر فرهنگ مصرف مشتریان هتل در پی توسعه فناوری
hoteldebitcard.com
هتلداری

انفجار فناوری در صنعت هتلداری رخ داده است. برای میهمانانی با تسلط بر تکنولوژی های هوشمندانه، دیگر اتاق هتل فقط یک مکان برای استراحت در شب نیست. اکنون دیگر داشتن تلویزیون HD در اتاق های هتل ها برای رفع نیازهای فناوری میهمانان کافی نیست. آنها مثلا تمایل دارند که بتوانند با استفاده از فناوری، گرما را در اتاق کنترل کنند، به کارکنان هتل سفارش دهند و پرده ها را باز و بسته کنند.

با توجه به تکنولوژی و قدرت عظیم اینترنت اشیا (IOT)، انتظارات میهمانان در حال افزایش است. در صنعت هتلداری که انتظارات میهمان برای تجربه مثبت بسیار بالا است، تکنولوژی ممکن است فقط ابزارهایی برای غلبه بر این چالش را فراهم کند. با تولد و تولید هر برنامه جدید انتظارات میهمانان افزایش یافته و تمایل دارند از آن استفاده کنند. فناوری برای مصرف کنندگان به معنای زندگی آسان و اشتیاق برای این شیوه زندگی غیرقابل توصیف است. اما چرا توجه به فناوری در صنعت هتلداری ضروری است؟

بدیهی است از روزهای اول شروع به کار صنعت هتلداری، این صنعت قبل از همه چیز بر اساس اصل خدمات مشتری فعالیت خود را آغاز کرده است. استقبال گرم توسط کارکنان در زمان ورود به هتل اعم از حمل وسایل توسط کارکنان، خوشامدگویی در میز پذیرش و... همگی باعث شده تجربه میهمانان منحصر به فرد و کامل شود.

با ظهور فناوری، بسیاری از فعالیت هایی که قبلا توسط انسان ها انجام می شد، در تلاش برای ساده سازی عملکرد و بهبود خدمات به این فناوری ها سپرده شد. اما آیا این واقعا یک پیشرفت است؟ آیا این تغییرات به بهبود تجربه میهمان کمک کرده است؟ تغییرات به دست آمده توسط فناوری، بسیار وسیع و تقریبا بر همه جنبه ها و شیوه های زندگی قرن ۲۱ تاثیر گذاشته است. هتلداری نیز یکی از این مجموعه هاست که فناوری به شدت در آن تاثیر گذاشته یا تاثیر خواهد گذاشت. با افزایش محبوبیت فضای مجازی، میهمانان هتلداری اکنون توانایی تحقیق درخصوص هر مکان را دارند تا ببینند دیگران چه نوشته اند، از نظر آنان بهره و همچنین از آنان مشورت بگیرند.

اکنون وب سایت ها و رسانه های اجتماعی به دروازه فعالیت جهانی تبدیل شده اند. مطالعات زیادی درخصوص تاثیر فضای مجازی بر قدرت انتخاب مردم انجام شده است. یکی از مطالعات در این خصوص نشان داده که بالغ بر ۴۸درصد مخاطبان هتل ها جهت انتخاب هتل، بررسی های فضای مجازی و رسانه های آنلاین اجتماعی را جدی می گیرند. اکنون انتخاب بسیار ساده است.

هنگامی که مسافر مقصد خود را انتخاب کرد، کافی است با چند کلیک موس یا حرکت انگشتان روی صفحه تلفن هوشمند به تمامی هتل ها دسترسی داشته باشد. فناوری ها در حال تغییر فرهنگ انتخاب و مصرف میهمانان هستند و سایت های بسیاری این کار را راحت و قابل دسترس کرده اند. سایت هایی از قبیل Hotwire، Expedia، Bookings.com و Reservations.com فقط تعدادی از ده ها سیستم عامل های دیجیتال موجود برای رزرو آنلاین هستند.

حتی دیگر نیازی به کلیک موس و حرکت انگشتان نیست. Chatbots ها در وب سایت های رزرو، این کار را راحت تر هم کرده اند. آنان کاربر را قادر می سازند تا سوالات خود را بدون حرکت فیزیکی و از روی مبل راحتی منزل خود بپرسند. اکنون هنگام ورود به مقصد، میهمانان دیگر نیازی به صبر کردن برای دریافت کلید اتاق خود ندارند. آنها می توانند با استفاده از کیوسک های الکترونیکی، پذیرش های آنلاین و گوشی های هوشمند وارد اتاق یا از آن خارج شوند. همان گونه که کلیدهای فیزیکی به تاریخ پیوستند، keycard ها نیز به زودی برای همیشه به موزه ها منتقل خواهند شد. پرداخت های آنلاین و خودکار و ده ها مورد دیگر به منظور جذاب بودن اقامت میهمانان در هتل طراحی شده اند.

نباید شک کرد که دنیای فناوری و اتوماسیون هتلداری تازه در آغاز کار است. اکنون هدفون های بی سیم موجود در برخی از هتل های هوشمند مجهز به تکنولوژی تشخیص صدا هستند که ده ها زبان را به راحتی و بدون مشکل و مکث ترجمه می کنند و به کاربر اجازه می دهند تا با افراد محلی به خوبی ارتباط برقرار کند.

به علاوه طراحی دقیق و ضد آب آن به میهمان اجازه می دهد که به موسیقی مورد علاقه خود در استخر، آبگرم و حتی در حمام گوش دهد. البته فناوری های نوین هم مشکلاتی به دنبال خود داشته اند که شاید مهم ترین آن لزوم فرهنگ سازی و آموزش باشد. یکی از مهم ترین اختلالات تکنولوژیکی که میهمانان هتل در سال های اخیر با آن مواجه بودند، معرفی لوازم هوشمندانه بود. درست همان طور که خانه ها از طریق اجرای فناوری های هوشمند دچار انقلاب شده اند، انتظار می رود که تمام مکانیزم ها و فناوری های هتلداری در دسترس همه باشد.

به طور نمونه اکنون در حدود ۵۰۰ هتل از مجموعه هتل های هیلتون، میهمان ها می توانند تمام دستگاه های اتاق خود را کنترل کنند. اتصال از طریق برنامه تلفن همراه عمل می کند و نور، تجهیزات اتاق و تلویزیون را مدیریت می کند. برنامه های موجود اکنون به خوبی طراحی شده و می توانند به تمامی موارد مربوط به میهمان تسلط داشته و برای آن برنامه ترکیبی داشته باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1