28 مارس 2024 - 17:59

پاشنه آشیل مقاصد جنوبی برای اقامت گردشگران

5 فوریه 2019 - 10:00 dsfr.ir/v11l4

پاشنه آشیل مقاصد جنوبی برای اقامت گردشگران
mehrbooking.net
پاسارگاد

با نزدیک شدن به تعطیلات بهمن ماه شاهد هجوم گردشگرانی هستیم که مقصد خود را شهرهای جنوبی در نظر گرفته اند. چهار استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان استان هایی هستند که در فصول سرد سال دارای آب و هوایی معتدل و مطلوب بوده و به همین دلیل بسیاری این فرصت را مغتنم می شمرند تا سفری به این مناطق داشته باشند.

اما سفر به مقاصد جنوبی در شرایطی رخ می دهد که این استان ها در پیک سفر دارای ظرفیت اقامتی کافی نیستند. بررسی های دنیای اقتصاد نشان می دهد ظرفیت اکثر اماکن اقامتی برای تعطیلات پیش رو در این مقاصد تکمیل است؛ به خصوص استان بوشهر که هم اکنون مراکز اقامتی اندک آن به صورت کامل پُر است.

این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصد دارد با اجرای طرح تعطیلات زمستانی، گردشگران را به سمت جنوب کشور هدایت کند؛ طرحی که البته تاکنون سرانجامی نداشته و امسال به مرحله اجرایی نرسید. در شرایطی که استان های جنوبی در زمان اوج سفر دارای زیرساخت های کاملی نیستند و ظرفیت موجود آنها جوابگوی میزان مسافران نیست، بدیهی است که چنین طرحی نیز منتج به نتایج مطلوبی نخواهد شد. از این رو، بسیاری از کارشناسان گردشگری پیش بینی می کنند در صورت اجرایی شدن تعطیلات زمستانی با همین شرایط موجود، سواحل جنوبی از بین خواهند رفت؛ همان اتفاقی که برای سواحل شمالی کشور نیز رخ داده است.

از سوی دیگر از آنجا که استان های جنوبی کشور مقاصد فصلی هستند و شاید تنها چند ماه از سال میزبان گردشگران باشند، سرمایه گذاران میل و انگیزه کمی برای تزریق سرمایه خود به این حوزه دارند. این درحالی است که صاحب نظران حوزه گردشگری باور دارند اگر تعطیلات آخر هفته به دو روز افزایش پیدا کند و تعطیلات در طول سال به درستی توزیع شود، در این شرایط امکان آن وجود دارد که سفر گردشگران به مقصدهای گوناگون از جمله جنوب کشور به درستی در طول سال هم توزیع شود.

sآمارها نشان می دهد که استان بوشهر تنها ۹ هتل، ۹ هتل آپارتمان، یک مجتمع تفریحی اقامتی و ۱۳ مهمان پذیر و در مجموع ۳۲ مکان اقامتی دارد. استان هرمزگان بدون احتساب جزایرش دارای ۲۴ هتل و ۹ هتل آپارتمان، یک مجتمع تفریحی اقامتی و ۱۲ مهمان پذیر یعنی در مجموع ۴۶ اقامتگاه است. ۷۱ مرکز اقامتی از جمله ۳۹ هتل، ۸ هتل آپارتمان، یک مجتمع تفریحی اقامتی و ۲۳ مهمان پذیر نیز در خوزستان وجود دارد و فقط ۱۳ هتل و ۱۹ مهمان پذیر سهم استان سیستان و بلوچستان است. با توجه به این آمار که نشان می دهد تا چه میزان تعداد این اماکن اقامتی برای پذیرایی از سیل گردشگران کم است، این سوال مطرح می شود که چاره کمبود زیرساخت ها در این مناطق چیست؟

به باور بسیاری از کارشناسان گردشگری کلید اصلی توسعه زیرساخت های گردشگری در استان های جنوبی بهبود زیرساخت ها از جمله ساخت اماکن اقامتی است. اگرچه به دلیل فصلی بودن گردشگری در این استان ها ریسک سرمایه گذاری بالاست اما ایجاد اقامتگاه های بوم گردی به عنوان اقامتگاه هایی که سرمایه اولیه کمتری نیز دارند هم برای ورود سرمایه گذاران توجیه مناسبی دارد و هم باعث به جریان افتادن سرمایه های مردم محلی و بومی می شود.

به این ترتیب، هم ظرفیت های اقامتی این استان ها بهبود خواهد یافت و هم به سرمایه گذاری هنگفت نیاز نخواهد بود و هم از توان محلی و بومی برای توسعه بهره گرفته خواهد شد. تعطیلات بهمن، آزمون مناسبی برای ظرفیت های گردشگری استان های جنوبی برای پذیرایی از گردشگران نوروزی خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1