19 مارس 2024 - 06:50

به آینده جوان ترین جشنواره فجر امیدی هست؟

4 فوریه 2019 - 12:00 dsfr.ir/tf13a

به آینده جوان ترین جشنواره فجر امیدی هست؟
donyayesafar.com
صنایع دستی

جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در حالی سومین دوره خود را پشت سر می گذارد که جوان ترین جشنواره فجر محسوب می شود و باید دید که آیا این جشنواره می تواند در دوره های بعدی جایگاه مناسبی در میان هنرمندان این حوزه و همچنین سایر جشنواره های فجر پیدا کند؟

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی  در پاسخ به پرسش بالا با بیان اینکه با وجود اینکه سومین جشنواره فجر صنایع دستی جوان ترین جشنواره فجر محسوب می شود، امسال با استقبال زیادی مواجه شده ایم، اظهار کرد: همین موضوع نشان می دهد که این جشنواره توانسته است در این سه سال توجه علاقه مندان به هنرهای سنتی و صنایع دستی را به خود جلب کند.

اما به شدت بر آن هستیم که جشنواره صنایع دستی فجر را به یک جشنواره بین المللی تبدیل و بتوانیم از تمامی ظرفیت های این حوزه به نفع صنعتگران و هنرمندان استفاده کنیم. به هر حال این جشنواره از معدود رویدادهایی است که می تواند فرصتی مناسبی برای ارائه زیبایی و ظرفیت های صنایع دستی کشور از خلاقیت و نوآوری گرفته تا کیفیت، طرح و رنگ های متنوع باشد.

با توجه به این که ایران از نظر تنوع سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی و اولین کشور از نظر ثبت شهر و روستاهای جهانی در دنیا محوسب می شود و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت های بی پایان صنایع دستی ایران، تلاشمان این است که جشنواره را از ملی به بین المللی تبدیل کنیم تا از این طریق بتوانیم آوازه هنر کشورمان را به گوش همگان برسانیم.

محمودیان در پاسخ به این پرسش که آیا حضور هنرمندان روستایی و گمنام در جشنواره صنایع دستی فجر از اولویت های این معاونت بوده است؟ بیان کرد: یکی از اهداف اصلی ما این است که بتوانیم از طریق این جشنواره استعدادها را کشف کنیم؛ چراکه حمایت از افرادی که گمنام هستند و در سکوت کار می کنند، می تواند در ارتقای جایگاه صنایع دستی بسیار مؤثر باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی همچنین درباره از سرگیری بیمه هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی، توضیح داد: خوشبختانه بیمه صنعتگران خانواده صنایع دستی کشور که متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شده است. با توجه به تصویب قانون حمایت از صنعتگران، هنرمندان و استادکاران حوزه صنایع دستی در دی ماه ۹۶ که در آن دولت مکلف شده در راه بیمه صنعتگران و هنرمندان تلاش کند، ما امیدوار هستیم که روند از سرگیری بیمه ادامه پیدا کند. در حال حاضر لیست اولویت های بیمه که از ۳۱ استان برای ستاد ارسال شده است، بازبینی شده و به وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی نیز ارسال شده است.

او با بیان اینکه بیمه یکی از مطالبات اصلی و همیشگی حوزه هنرمندان صنایع دستی بوده است، اظهار کرد: بیمه صنعتگران و هنرمندانی که در روستاها مشغول به کار هستند، از طریق تفاهم نامه ای که با صندوق توسعه روستایی و عشایری در تیر ماه ۹۷ منعقد شده بود و هم اکنون نیز بیمه صنعتگرانی است که در مناطق شهری مشغول به کار هستند، از سر گرفته شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1