28 مارس 2024 - 21:25

پیشنهاد ارائه کارت اعتباری ارزی به توریست ها

30 ژانویه 2019 - 16:00 dsfr.ir/vv59y

پیشنهاد ارائه کارت اعتباری ارزی به توریست ها
kasbefarda.ir
توریسم

نمایندگان بخش خصوصی و فعالان گردشگری در نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران از لزوم صدور کارت های اعتباری برای گردشگران و توسعه گردشگری با کمک دولت سخن گفتند.

رئیس این کمیسیون، از رایزنی با معاون ارزی بانک مرکزی طی نشستی مشترک برای هم اندیشی درباره نحوه اعطای کارت های اعتباری یورویی یا دلاری به گردشگران خارجی خبر داد و گفت که این ساز و کار در حال بررسی است.

محسن مهرعلیزاده همچنین با اشاره به اینکه بخش خصوصی نباید به منابع دولتی چشم امید بدوزد، خاطرنشان کرد: گویی همه ما معتاد درآمد نفت شده ایم؛ در حالی که دولت در مورد اصلی ترین وظایف خود با تنگنا مواجه است. وی به فعالان صنعت گردشگری توصیه کرد برای توسعه این صنعت در انتظار حمایت های دولت نباشند.

یکی از اعضای جامعه تورگردانان نیز در این نشست، با اشاره به تجربه گرجستان در مورد کارت های اعتباری یورویی یا دلاری گفت: در گرجستان برای گردشگران، یک توریست کارت صادر می شود که علاوه بر امکان شارژ اعتباری آن، به عنوان سیم کارت نیز استفاده می شود و به مدت سه ماه نیز دارای اعتبار است.

علی اکبر غمخوار سپس پیشنهاد کرد که از طریق بانک هایی که مجوز فعالیت ارزی دارند، کارت های اعتباری ۱۰۰ دلاری، ۵۰۰ دلاری و یک هزار دلاری برای گردشگران صادر و نرخ آن بر اساس نرخ ارز در همان روز محاسبه شود. در عین حال، آژانس های فعال در حوزه جذب توریست خارجی نیز می توانند هزینه این کارت های اعتباری را به قیمت تور اضافه کنند و هزینه صدور این کارت ها را از زمان فعال شدن آن به بانک صادرکننده در ایران بپردازند.

راهکار دیگر آن است که بانک ها با استقرار شعب خود در مبادی ورودی این کارت ها را در اختیار گردشگران متقاضی قرار دهند. رقیه حاتمی پور، یکی از آژانس دارها نیز با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نباید به انتظار اقدامات دولت در حوزه گردشگری بنشیند، افزود: کمیسیون گردشگری اتاق تهران می تواند با چند اقدام عملی، گام های موثری در جهت توسعه گردشگری بردارد. یکی از راه ها این است که شعار گردشگری ایران را پس از برگزاری یک فراخوان عمومی انتخاب کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1