28 مارس 2024 - 18:14

شورای راهبردی کمیسیون ملی یونسکو، ایران در یزد راه اندازی شد

29 ژانویه 2019 - 12:00 dsfr.ir/4v7jf

شورای راهبردی کمیسیون ملی یونسکو، ایران در یزد راه اندازی شد
tiktrip.com
یزد

معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: آینده جهان در گرو تسهیل ارتباط مستقیم شهرها و استان ها با شبکه های جهانی برای حضور هر چه موثرتر در عرصه های بین الملی است.

بهمن نامور مطلق، معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو- ایران، درباره گشایش دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو ایران در یزد، اظهار کرد: راه اندازی و گشایش دفتر نمایندگی یزد، اولین قدم در راستای استفاده درست از ظرفیت های بالقوه استان ها در جهت تحقق اهداف سازمان جهانی یونسکو است که در این میان شهر یزد با ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست ودومین اثر تاریخی کشور، الگویی مناسب برای نخستین دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو- ایران بود.

نامور مطلق ادامه داد: خوشبختانه در این شهر اشتیاق زیادی برای بهره مندی از ظرفیت های مهم فرهنگی و جلب نظر سرمایه گذاران برای توسعه بیشتر شهری و جذب توریست فرهنگی وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع که تاکنون تنها کمیسیون ملی یونسکو- ایران مستقر در تهران به عنوان یک رابط و یک واسطه محکم با شبکه های جهانی یونسکو بود، گفت: ما امیدواریم که راه اندازی دفاتر نمایندگی استان ها زمینه ساز توضیع عادلانه ظرفیت ها جهت حضور موفق ایران در عرصه های جهانی باشد. چراکه آینده جهان در گرو تسهیل ارتباط مستقیم شهرها و استان ها با شبکه های جهانی و بهره گیری از فرصت های جهانی برای حضور هر چه موثرتر در عرصه های بین المللی است.

معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو ایران در ادامه افزود: طی جلسات متعددی که با نمایندگان دولت، استانداری و شهرداری یزد و همچنین امام جمعه این شهر داشتیم، متوجه شدیم که علاقه، اراده و یک آگاهی جمعی در این استان برای گشایش اولین دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو- ایران وجود دارد و همین امر یکی از مولفه های کلیدی در تحقق این مهم شد.

وی پس از تاکید بر وحدت استانی در زمینه گشایش این دفتر، به دیدار دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با امام جمعه این استان هم اشاره کرد و گفت: حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران درباره خروج آمریکا و اسرائیل از یونسکو که نشان از سلامت این سازمان و سیاسی نبودن آن دارد، توضیحاتی به امام جمعه این شهر، ارائه داد.

همچنین زمینه فعالیت در گروه های تخصصی کمیسیون ملی را برای ایشان تشریح کرد و در ادامه امام جمعه نیز در راستای بهبود عملکرد کمیسیون ملی یونسکو- ایران در جهت تحقق منافع ملی به دبیر کل این کمیسیون پیشنهاداتی را ارائه کرد.

نامور مطلق از راه اندازی شورای راهبردی، شورای علمی و شورای اجرایی در دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو- ایران در یزد خبر داد و گفت: در شورای راهبردی این نمایندگی، استاندار یزد به عنوان شخصیت حقوقی، ریاست این شورا را بر عهده دارد و دبیری این شورا نیز بر عهده شهرداری است. علی اصغر سمساریزدی از نخبگان و اندیشمندان یزد نیز به عنوان دبیر شورای علمی این نمایندگی منصوب شده است.

همچنین انتخاب دبیر شورای اجرایی نیز در دست بررسی است که به زودی این بررسی ها نهایی و دبیر این شورا نیز مشخص و اعلام می شود. او همچنین شورای علمی را هسته مرکزی این نمایندگی خواند و بیان کرد: حضور نخبگان و مشاهیر این استان در این شورا فرصت مغتنمی برای بررسی مسائل و مباحث مرتبط با یونسکو و استفاده کارآمد استان از فرصت های جهانی است. درواقع در این شورا، فرصت ها پایش شده و در جهت صیانت از ثبت جهانی شهر یزد به کار گرفته می شوند.

معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو- ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که این نهاد به عنوان یک تشکل کوچک اما قدرتمند بتواند فعالیت های مرتبط با یونسکو که منتج به توسعه شهر و استان می شود را به عنوان الگویی مناسب جهت تعمیم به دیگر شهرها و استان ها به کار گیرد. وی دفاتر نمایندگی را عامل موثری در توسعه شهری برشمرد و تصریح کرد: این دفاتر به درستی می توانند در پایش مناسب ثروت ها، دارایی های معنوی، طبیعی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی مفید واقع شوند که در این میان دفتر نمایندگی یزد الگوی مناسبی برای دیگر استان ها است.

ضمنا ما نسبت به این موضوع خوشبین هستیم که بتوانیم هر ساله گشایش دو دفتر نمایندگی را در دیگر استان های کشور داشته باشیم تا بدین وسیله از تهران تمرکززدایی کرده و فرصت های جهانی به طور عادلانه ای در کشور توزیع شده و گسترش یابند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1