28 مارس 2024 - 19:50

ماجرای انبارنشینی دو نقاشی شاخص به خاطر خط قرمزها

15 ژانویه 2019 - 18:00 dsfr.ir/up91y

موزه هنرهای معاصر

رییس موزه هنرهای معاصر تهران می گوید: تعداد آثاری که در گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد و شرایط نمایش در ایران را ندارند، زیاد هستند اما فقط دو اثر از آنها شاخص و منحصر به فرد هستند که یکی از آنها متعلق به فرانسیس بیکن و دیگری گابریل رنار است.

درباره آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر که قابل نمایش نیستند، اظهار می کند: آثار موزه هنرهای معاصر سه دسته هستند؛ دسته ای از آثار منحصر به فرد هستند که فقط در ایران وجود دارند. دسته ای دیگر نسخه دار هستند که این آثار در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد، بخش عمده ای از کارهای پیکاسو که در گنجینه موزه وجود دارند، نسخه دار هستند و نمی تواند خیلی مخاطب جذب کند. حتی مجسمه زیبایی که با عنوان میمون و بچه می شناسیم، نسخه دار است و نمونه ی آن در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد.

اثر نقاش و مُدلش پیکاسو جزو مجموعه های منحصر به فرد است که فقط در موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد که به دوره های شاخص و خاکستری پیکاسو معروف است و می تواند جزو آثاری باشد که گردشگران خارجی برای آن به ایران سفر کنند.

رییس موزه هنرهای معاصر اضافه می کند: نقاشی جکسون پولاک (نقاشی دیواری روی زمینه ی قرمز هندی)، نقاش و مدلش پیکاسو، کار سه لته فرانسیس بیکن، طبیعت بی جان و باسمه ژاپنی اثر پل گوگَن و کاری هم از گابریل رنار جزو کارهای منحصر به فرد موزه هنرهای معاصر تهران هستند.

آقایی درباره اینکه افکار عمومی معتقدند بسیاری آثاری که در گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد، قابل نمایش نیست، توضیح می دهد: فرهنگ کشور ما خطوط قرمزی دارد که برخی تصاویر در عُرف جامعه پذیرفته شده نیست. اما برخلاف آنچه در افکار عمومی هست و آن را مطرح می کنند، تعداد کارهای ارزشمند و قابل نمایش در گنجینه زیاد نیست. مابقی کارهایی که در ایران قابل نمایش نیستند، جزو آثار نسخه دار هستند که مشابه آنها در کشورهای دیگر وجود دارد و می توان با یک جستجوی ساده اینترنتی آنها را دید. 

او همچنین درباره ی گزارش نیویورک تایمز مبنی بر نمایش ۵۰۰ اثر هنری برجسته با عنوان پرتره، طبیعت بی جان و منظره از (۲ اسفند ۹۷ تا ۳۱ فروردین ماه ۹۸) در موزه هنرهای معاصر، که پیش از این در ایسنا، منتشر شده بود، اظهار می کند: برنامه ریزی برای این نمایشگاه از ماه ها قبل صورت گرفته بود که من نیز عضو کمیته کیوریتوری آن بودم.

رییس موزه هنرهای معاصر با بیان اینکه این خبر در گفت وگوی روزنامه آرت با یک کیوریتور هلندی به نام تایس فیسر که حدود دو ماه پیش انجام گرفته، منتشر شده است، اعلام می کند: قرار بود آقای فیسر این نمایشگاه را کیوریت کند. با توجه به اتفاقاتی که در تعمیرات موزه هنرهای معاصر افتاد و طولانی شدن این روند، زمانی که برای این کار اعلام شده بود، فعلا منتفی شده است. اما با توجه به اتفاقاتی که در یک سال اخیر در کشور افتاده است و با گران شدن مصالح ساختمانی، روند مرمت موزه هنرهای معاصر طولانی تر می شود.

اعتباری که برای مرمت موزه در نظر گرفته بودند، پیش از مشکلات فعلی اقتصادی بوده است و باید اعتبار بیشتری برای این کار اختصاص پیدا کند. به دلیل اینکه روند افزایش بودجه در دولت، زمان می برد، به ناچار روند بازسازی موزه طولانی شده و قطعا این نمایشگاه در تاریخی که اعلام شده، برگزار نمی شود تا زمان دقیق بازگشایی موزه اعلام شود.

زمان پایان مرمت موزه تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مشخص شده و با توجه به شرایط به وجود آمده، اگر به نتیجه برسیم و تا آن زمان بازگشایی شود، زمان نمایشگاهی که قرار است برگزار کنیم نیز تعیین می شود.

رییس موزه هنرهای معاصر درباره آثاری که قرار است در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار بگیرد، توضیح می دهد: آثاری که آقای تایس در آن گزارش اعلام کرده، آثاری است که علاقمندان به هنر، آنها را بارها در ایران دیده اند و اتفاق عجیبی نیست. در دوره ای که مدیر موزه هنرهای معاصر بودم به خاطر دارم در نمایشگاه از امپرسیونیسم تا امروز در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۲ اثر از پیکاسو به نمایش گذاشتیم و پیش از این نیز در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته شده است. کار جدیدی در این مجموعه نیست که کسی آن را قبلا ندیده باشد اما نمایشگاه پیش رو چینش و خوانش متفاوتی خواهد داشت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1