29 مارس 2024 - 14:23

«پلوودیو» کهن ترین شهر بلغارستان، پایتخت فرهنگی اروپا شد

14 ژانویه 2019 - 16:00 dsfr.ir/gm8n9

پلوودیو

«پلوودیو» کهن ترین شهر بلغارستان به دریافت عنوان رسمی پایتخت فرهنگی اروپا برای سال 2019 مفتخر شد.

حدود 50 هزار نفر روز شنبه با حضور در میدان مرکزی شهر «پلوودیو» بلغارستان به تماشای مراسمی نشستند که یکهزار و 500 هنرمند محلی و خارجی اجرای آن را برعهده داشتند.

شهر پلوودیو که بین منطقه بالکان و کوهستان های «ردوپی» قرار دارد، دومین شهر بزرگ بلغارستان است که از ترددهای هزاران ساله بین اروپای غربی و خاورمیانه جان به در برده است.

گفته می شود که این شهر، قدیمی ترین شهر مسکونی در اروپاست که از قدمت بیش از شش هزار سال در تاریخ برخوردار است. سند دال بر این ادعا را می توان در معماری کهن این شهر که رگه هایی از دوره های یونانی، رمی، بیزانس، عثمانی و تراسی را در خود دارد، جستجو کرد. 
شهر پلوودیو در دوسوی رودخانه «ماریتسا» همچنین به دلیل تنوع قومی-نژادی از شهرت بالایی برخوردار است.

بسیاری از 340 هزار سکنه این شهر از اقلیت های ترک، رمی، ارمنستانی، یونانی و یهودی هستند که جملگی از نفوذی بالا در حیات فرهنگی این شهر برخوردارند.

در همین حال، قرار است حدود 350 رویداد فرهنگی در سال جاری در این شهر برگزار شود که شامل نمایش بخش هایی از دیوار برلین است تا 30 سالگی فروپاشی اش گرامی داشته شود.

پلوودیو، اولین شهر بلغارستان است که پایتخت فرهنگی اروپا می شود؛ ضمن اینکه این شهر همچنین در فهرست 25 مکان دیدنی روزنامه نیویورک تایمز برای سال 2019 گنجانده شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1