27 مارس 2024 - 22:45

گنجینه فرعون میهمان کشورهای مختلف می شود

9 ژانویه 2019 - 16:00 dsfr.ir/u17u2

توت عنخ آمون

وزارت آثار باستانی مصر از برگزاری نمایشگاهی با عنوان «شاه توت عنخ آمون» در چندین شهر در اروپا و دیگر نقاط جهان خبر داد.

وزارت میراث و گردشگری مصر اعلام کرد، سود حاصل از نمایشگاه «توت عنخ آمون: گنجینه فرعون طلایی» که در ۲۴ مارس سال ۲۰۱۸ در مرکز علمی کالیفرنیا برگزار شد، ۵ میلیون دلار برآورد شده است و این نمایشگاه حدود ۷۰۰ هزار بازدید کننده داشته و حالا قرار است این نمایشگاه میهمان چند شهر دیگر جهان نیز باشد. 

هدف از برگزاری این نمایشگاه بهبود روابط فرهنگی مصر و جهان و جذب هرچه بیشتر گردشگر به مصر عنوان شده است و آثار مقبره «توت عنخ آمون» از ۲۴ مارس ۲۰۱۸ مصادف با صدمین سال اکتشاف این مقبره در آمریکا به نمایش گذاشته شده اند.

«هاوارد کارتر» باستان شناس و مصر شناس بریتانیایی تمام زندگی خود را وقف جست وجو برای پیدا کردن مقبره ی توتنخامون کرده است. وی در پایان جنگ جهانی اول، نخستین کسی بود که توانست مقبره «توت عنخ آمون» را کشف کند.

 «کارتر» در ششم نوامبر سال ۱۹۲۲ موفق به کشق مقبره «توت عنخ آمون» مهم ترین مقبره کشف شده از فراعنه مصر شده که بیش از سه هزار سال از مرگ وی می گذرد. 

مجموعه ای شامل ۱۵۰ اثر تاریخی و ارزشمند کشف شده در مقبره «توت عنخ آمون» قرار است در قالب نمایشگاهی در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا و همچنین ژاپن، کره جنوبی، کانادا و ... نیز به نمایش گذاشته شوند. 

«توت عنخ آمون» از مشهورترین پادشاهان مصر باستان و فرزند «نفرتی تی» و «آخن آتون» است که در سن ۱۰ سالگی به تخت نشست. او تنها ۹ سال پس از آن زنده ماند و تا سال ۱۳۲۴ پیش از میلاد پادشاهی کرد و در طول دوران پادشاهی اش تلاش زیادی برای بازگداندن مذهب چندخدایی آغاز کرد، تلاش هایی که با انقلاب پدرش «آخناتون» و تثبیت یکتاپرستی در مصر بی نتیجه ماند.

مقبره او سال هاست سوالات زیادی را در ذهن باستان شناسان ایجاد کرده است. بررسی جسد مومیایی این شاه جوان از آن است که از او مجموعه ایداز مشکلات سلامتی رنج می برده است و با عصا قادر به راه رفتن بوده است.

زمانی که قبر «توت عنخ آمون» کشف شد، شایعه های فراوانی مبنی بر رها شدن یک طلسم با باز کردن قبر او منتشر شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1