19 آوریل 2024 - 06:25

تخفیف کاذب بر روی قیمت های غیرواقعی بلیط سفر

7 ژانویه 2019 - 14:00 dsfr.ir/gf8zo

بلیط هواپیما

بسیاری از سامانه های اینترنتی یا فروش آنلاین این روزها فضایی روانی برای بازاریابی و جذب مشتری بیشتر راه انداخته اند، با این رویه که ابتدا قیمت های فاحش برای هزینه جابجایی اعلام شده و پس از چند روز با تخفیفات بر روی همان قیمت های غیرواقعی به جذب مشتری می پردازند.

تقریبا همه این موضوع را تجربه کرده اند، صدای پیامک تلفن همراه می آید وقتی باز می کنی با پیشنهاد خیره کننده ای مواجه می شوی؛ «به سایت فروش بلیط های آنلاین سر بزنید» آنجا نیز پیشنهادهای جذابی وجود دارد، بیشتر آنها از تخفیف های زیاد برخی از بلیط های هواپیما خبر می دهند.

سوار هواپیما که می شوی، اگر سر صحبت را با فردی که در صندلی کناری ات نشسته باز کنی، با یک موضوع عجیب مواجه می شوی قیمت خریداری شده از سوی تو با بقیه فرق دارد. یعنی مسافران برای یک مسیر و هواپیمای ثابت قیمت های متفاوتی پرداخت کرده اند.

حرمت الله رفیعی درباره شرکت های فروش برخط بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس گفت: متاسفانه نظارت کاملا درستی بروی این شرکت ها وجود ندارد؛ برخی از آنها انحصار فروش یک ایرلاین را در اختیار می گیرند و قیمت را زیاد محاسبه کرده و سپس تبلیغ دروغ می کنند که تخفیف دارند.

واقعیت این است که قیمت ابتدایی به این میزان بالا نبوده و شرکت به دروغ ادعای فروش ارزان تر بلیط را می کند.

آنچه شاهد هستیم این است که مسافران یک هواپیما قیمت های متفاوتی برای یک پرواز پرداخت کردند که این مساله شایسته نیست.
رفیعی اضافه کرد: دفاتر خدمات مسافرتی از نخستین مشاغلی بودند که از رایانه و اینترنت استفاده کردند و قطعا از شرکت های نوبنیان و استارت آپ نیز استقبال می کنند.

ولی موضوع مهم درباره این نوع شرکت ها نگاه منصفانه و بدون رانت به همه آنها و بصورت یکسان است.نباید دو یا سه شرکت از این شرکت ها از رانت ها و حمایت های خاص برخوردار باشند و دیگران چنین امکانی نداشته باشند.

رفیعی وجود رقابت سالم بین این گونه شرکت ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر در اختیار برخی از استارت آپ های حوزه گردشگری اطلاعات و امکاناتی خاص بگذارند، به یقین بقیه استارت آپ ها سرانجامی نخواهند داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه گردشگری را مالیات عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون این گونه شرکت ها تا زمانی که تجاری نشده اند و تنها مشغول تولید علم هستند؛ نباید مالیات بپردازند.

اگر استارت آپ ها پس از تجاری شدن نیز مالیات نپردازند؛ به ضرر دفاتر خدمات مسافربری است که از ابتدا ملزم به پرداخت مالیات می شوند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1