28 مارس 2024 - 23:01

حمله دوباره به حریم جهانی «شوش»

31 دسامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/j65uj

حمله دوباره به حریم جهانی «شوش»
ویکی مدیا
سایت جهانی چغازنبیل شوش

مدیران شهری شوش در اقدامی عجولانه و ناگهانی اقدام به آغاز پروژه احداث زیرگذر شوش در حریم سایت جهانی شوش کرده اند.

حدود ۱۱ ماه پیش بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارائه پیشنهاد این سازمان مبنی بر اجرای طرح کمربندی شهر تاریخی شوش ​خطاب به وزیر وقت راه و شهرسازی خبر داد. در همان روزها، همچنین جامعه باستان شناسی کشور در نامه ای به عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی کشور خواستار متوقف کردن طرح کمربندی زیرگذر در حریم محوطه جهانی شوش شدند.

حالا پس از گذشت حدود 11 ماه از شوش خبر می رسد که مدیران شهری در اقدامی عجولانه و ناگهانی اقدام به آغاز پروژه احداث زیرگذر شوش در حریم این اثر ثبت جهانی شده ایران کرده اند؛ اقدامی که با تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی برای متوقف کردن پروژه احداث زیرگذر شوش همراه بوده؛ تلاشی که البته به گزارش «صدای میراث» بی نتیجه مانده است و بیل های مکانیکی را به جان یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران انداخته اند.

پروژه احداث زیرگذر در شهر شوش که بخشی از آن عرصه و بخش زیادی نیز حریم محوطه باستانی شوش را تخریب می کند، از مدت ها پیش مطرح بود اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانسته بود جلوی این اقدام را بگیرد. این سازمان پیش تر تاکید کرده بود که مکان یابی احداث زیرگذر شوش درست نبوده و این مکان یابی درست روی آثار باستانی زیرسطحی در شوش انجام شده است.

در همین حال رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ساعات اولیه وقوع این اتفاق تاکید کرد که ساخت زیرگذر شهری باعث خسارت های غیرقابل جبران برای تمدن چند هزارساله شوش خواهد بود و اجازه نمی دهیم میراث تاریخی ایران را نابود کنند.

علی اصغر مونسان در صفحه شخصی خود در توییتر این اقدام را محکوم کرد و نوشت: متولیان شهر شوش با حکم شبانه، ساخت زیرگذر شهری را آغاز کردند. این اقدام باعث خسارت های غیرقابل جبران برای تمدن چندهزارساله ما خواهد بود! اجازه نمی دهیم میراث تاریخی ایران را نابود کنند! هم شکایت می کنیم هم به معاون میراث گفتم به جد پیگیر موضوع باشد!

دیدگاه ها

  • شوش 10 اکتبر 2019 - 09:09

    عکس این مقاله غلطه. این عکس شوش نیست

1