18 مارس 2024 - 22:26

برک بافی نهبندان احیا شد

22 دسامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/nv1rl

برک بافی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان از احیای برک بافی شهرستان نهبندان پس از 20 سال خبر داد.

حسین شبانی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی نهبندان گفت: تولید برک بافی یکی از مهمترین تولیدات صنایع دستی شهرستان نهبندان در دوران گذشته بوده که متاسفانه این رشته از حدود 20 سال قبل به دلایلی از جمله خام فروشی مواد اولیه و عدم استقبال از پارچه های برکی، رو به فراموشی گذاشته شد و در حاضر در روستاهای برک، سیدال، نهبندان و حیدرآباد، برک بافی در پنج کارگاه فعالیت خود را از سرگرفته است.

روستای برک نهبندان از مهمترین روستاهای تولید پارچه برک ایران در گذشته بوده و تاکنون در این روستا 10 متر پارچه برک تولید شده است.

برک یکی از پارچه های با کیفیت است که از کرک بز و پشم شتر بافته می شود و در اسناد تاریخی به لحاظ لطافت با حریر سمرقند مقایسه شده و از این پارچه در گذشته برای دوخت کت، شال گردن و لباس های زمستانی استفاده شده است.

این پیست در 30 کیلومتری شهر سرعین و در دامنه کوه سبلان واقع شده که به بالابر و تله سیژ مجهز است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین همچنین به صدور مجوز احداث پیست اسکی دوم در این منطقه اشاره کرد و گفت: با احداث پیست اسکی دوم سرعین مهیای بازی ها و رقابت های ورزش های زمستانی به ویژه اسکی و کوهنوردی خواهد بود.

سید محسنی تاکید کرد: در راستای تحقق ماموریت زمستان بیدار توسعه تاسیسات گردشگری زمستانی مورد تاکید بوده و از طرح های سرمایه گذاری حمایت می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1