28 مارس 2024 - 17:42

گشایش موزه تمدن سیاه پوستان سراسر جهان، در سنگال

12 دسامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/377yg

موزه تمدن سیاه پوستان

موزه اختصاصی تمدن سیاه پوستان سراسر جهان، در کشور سنگال گشایش یافت.

کارشناسان ضمن استقبال از گشایش این موزه، این اقدام را گامی مهم در جهت دستیابی به آثار باستانی کشورهای آفریقایی دانسته اند که در دوره استعماری چپاول شده است.

موزه تمدن سیاه پوستان، ساختمانی مدور به مساحت 45 هزار و 720 متر مکعب است. چین حامی اصلی طرح گشایش این موزه بوده و 34 میلیون دلار برای آن بودجه اختصاص داده است.

چین که اشتهایی سیری ناپذیر به منابع طبیعی آفریقا دارد، میلیاردها دلار در این قاره سرمایه گذاری کرده است، با این حال مسئولان موزه تمدن سیاه پوستان می گویند عملیات در این موزه به طور مستقل مدیریت خواهد شد.

عملیات ساخت این موزه هنوز تکمیل نشده و فضایی برای حدود 18 هزار آثار هنری در آن در نظر گرفته شده است. حال بیش از هر زمان دیگری به نظر می رسد که فضاهای خالی موزه ممکن است روزی با آثار هنری آفریقایی که در موزه های اروپایی نگهداری می شود، پر شود.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در ماه گذشته میلادی درخواستی از طرف «بندیکت ساووی» مورخ هنری فرانسه و «فلوین سار» نویسنده سنگالی دریافت کرد که در آن توصیه شده بود که تصمیم خود را برای بازگرداندن آثار هنری آفریقا عملی کند.

سنگال یکی از اولین کشورهایی بوده که درخواست بازگرداندن آثار غارت شده اش را مطرح کرده است. با این حال، این کشور تنها کشور آفریقایی نیست که به تازگی موزه هنری جدیدی را راه اندازی کرده؛ به طوری که یک موسسه بزرگ در نیجریه نیز در حال احداث است.

به گفته محققان، گشایش این موزه ها بر مباحثی مبنی بر اینکه کشورهای آفریقایی از زیرساخت های لازم برای مراقبت از آثار باستانی برخوردار نیستند، خط بطلان می کشد.

حجم بالایی از میراث فرهنگی کشورهای آفریقایی در دوره استعماری به یغما رفته است. موزه های بسیاری در سراسر جهان شامل موزه بریتانیا، موزه های دولتی برلین، موزه های ملی فرانسه و موزه هنر متروپولیتن نیویورک، آثار باستانی زیادی را در پستوهای خود پنهان کرده اند.

نگهداری تعداد زیادی جمجمه، اسکلت، قطعات استخوانی و سرهای محافظت شده بومیان در موسسات غربی، حاصل ترکتازی غربیان در دوره استعماری بوده است. 

با این حال، کشورهای استعمار شده اکنون به طور روزافزونی خواستار بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده شان هستند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1