29 مارس 2024 - 05:26

سایه تحریم روی رزرو آنلاین هتل

5 دسامبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/pi1kx

رزرو آنلاین هتل

اواسط ماه مهر امسال بود که مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در خبری اعلام کرد کمتر از یک ماه دیگر امکان رزرو آنلاین هتل های ایران در سایت های بین المللی فراهم خواهد شد. علی جیرفتی گفته بود یکی از کانال های رزرواسیون و فروش هتل که یکی از بزرگ ترین کانال های دنیاست، هتل های ایران را کد دار و پنل دار خواهد کرد و این کدها در اختیار سایت های فروش در دنیا قرار می گیرد تا هر سایت فروش بتواند هر یک از هتل های ایران را در سایت خود داشته باشد.

در حال حاضر بیش از ۴۰ روز از این خبر می گذرد، اما هنوز این امکان برای هتل های کشور محقق نشده و مسوولان این شرکت نیز در این خصوص حاضر به گفت وگو با «دنیای اقتصاد» نشده اند.

در ۴۰ روزی که گذشت، دور جدید تحریم های آمریکا نیز روی تازه اش را نشان داد؛ درحالی که قرار بود در همین زمان هتل ها بتوانند به صورت مستقیم در سایت های رزرواسیون جهان وارد شوند؛ اما حالا به نظر می رسد زور تحریم ها بیشتر بوده و هنوز این مهم محقق نشده است. با این حال در شرایط موجود بسیاری از فعالان گردشگری بر این عقیده هستند تا زمانی که تحریم ها وجود داشته باشد و مانع تبادلات بانکی و ارتباط پولی با خارج از کشور شود، رزرو آنلاین بی معنی خواهد بود.

وقتی رزرو آنلاین وجود نداشته باشد، هتل ها مجبور به ریسک هستند و باید بدون دریافت پول، اتاق را برای مشتریان رزرو کنند؛ رزروی که احتمال کنسلی آن از سوی رزرو کننده وجود دارد و چون پولی بابت آن پرداخت نکرده، هیچ مسوولیتی در قبال کنسلی بر عهده اش نیست.

در این شرایط، این هتل ها هستند که بابت اتاقی که آن را خالی گذاشته و هزینه ای دریافت نکرده اند ضرر خواهند کرد؛ سناریوی تلخی که اتفاقا بسیار رخ می دهد و هتلداران متضرر اصلی این وضعیت هستند. به این ترتیب به نظر می رسد، سایه تحریم بر رزرو آنلاین هتل های ایران به صورت کاملا محسوس سنگینی می کند. تا قبل از خروج ترامپ از برجام فعالان هتلداری برای رزرو آنلاین گام های تقریبا مثبتی برداشته بودند؛ اما شواهد حاکی از آن است که در حال حاضر چنین اقداماتی ادامه پیدا نکرده است.

بی اثری تحریم بر رزرو آفلاین
رزرو آنلاین هتل ها در حالی جامه عمل پوشانده نشده که محمدعلی فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتل ها و مراکز اقامتی تهران معتقد است تحریم ها نمی تواند روی رزرو آفلاین هتل ها اثرگذار باشد؛ چون در این نوع رزرو هیچ پرداختی صورت نمی گیرد و همچنان واسطه ها در این میان حضور دارند. فرخ مهر در این زمینه می گوید: «تمام هتل ها رزرو آنلاین ندارند؛ اما همان تعداد هتلی که در آن رزرو به این صورت صورت می گیرد، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و تحریم ها بر این روند اثر منفی نگذاشته است.»

او درمورد سیستم رزرو بین المللی که در حال حاضر وجود دارد از شرکت واسطه ای می گوید که این فرآیند را انجام می دهد: «رزرو آنلاین هتل های ایرانی با کمک شرکتی انجام می گیرد که در خارج از ایران فعالیت دارد. کسانی که می خواهند وارد ایران شوند و اتاقی رزرو کنند از طریق این شرکت می توانند اقدام کنند، و در نهایت بدون آنکه پولی پرداخت کنند هتل ها این ریسک را کرده و اتاق را برای تاریخی که آنها مشخص کرده اند، رزرو می کنند. در این شرایط اگر گردشگر خارجی به ایران نیاید آن شرکت خسارت کنسلی را تقبل خواهد کرد.

البته به گفته فرخ مهر تعداد هتل هایی که با این شرکت خارجی کار می کنند، محدود هستند و تمام هتل های ایران را در برنمی گیرد.

مانع اصلی
در حالی رئیس اتحادیه هتل ها و مراکز اقامتی تهران از بی تاثیری تحریم ها روی سیستم فعلی رزروهای بین المللی هتل ها صحبت می کند که علی حدیدی فر، عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران بر این باور است تا زمانی که تحریم ها وجود دارد و تبادلات بانکی بین المللی صورت نمی گیرد، رزرو آنلاین به معنای واقعی برای هتل ها، به هیچ عنوان معنایی در ایران نخواهد داشت.

حدیدی فر اهمیت و لزوم وجود رزرو آنلاین هتل ها و سایر اقامتگاه های بوم گردی را در کشور به منظور افزایش و جذب گردشگری ورودی بسیار زیاد می داند و می گوید: «ایران پتانسیل جذب گردشگر را دارد. اکثر کسانی که می خواهند به ایران بیایند تمایل بیشتری دارند در اقامتگاه های بوم گردی اسکان داشته باشند تا در هتل ها.

برای همین نه تنها لزوم اتصال رزرو آنلاین هتل ها احساس می شود، بلکه اتصال اقامتگاه های بوم گردی به این سیستم نیز حائز اهمیت است.» این راهنمای گردشگری که پیش از خروج آمریکا از برجام، همراه با شرکتی خصوصی برای اتصال برخی مراکز اقامتی به سیستم های رزرواسیون جهانی از جمله بوکینگ دات کام، اقدام کرده بود، به تاثیر افزایش گردشگر از طریق رزرو آنلاین اشاره کرده و ادامه می دهد: «زمانی که یک گردشگر خارجی تصمیم به آمدن به ایران می گیرد، اگر بتواند از همان مبدا هتل و اقامتگاه خود را مشخص کند راحت تر تصمیم خود را برای آمدن به ایران خواهد گرفت. در غیر این صورت این گردشگر مقصدی را انتخاب خواهد کرد که بتواند از محل اقامت خود پیش از سفر اطمینان حاصل کند که فعلا ایران چنین شرایطی ندارد.»

به نظر می رسد تا زمانی که تبادلات بانکی بین المللی بین ایران و سایر کشورها وجود نداشته باشد عملا رزرو آنلاین هتل ها معنی پیدا نخواهد کرد و هتل ها همچنان به روند آفلاین خود که ریسک و ضعف های بسیاری دارد ادامه خواهند داد؛ تحریم هایی که دست به دست هم داده تا همچنان شرکت توسعه گردشگری ایران نیز با وجود تمام وعده هایی که داده نتواند رزرو هتل های ایران را به سیستم جهانی پیوند زند. تراژدی که گردشگری ایران را همچنان در منطقه ضعیف نگه داشته؛ آن هم در حالی که پتانسیلی فراتر از بسیاری از کشورهای همسایه و اطراف خود دارد که در حال حاضر از صنعت گردشگری خود درآمدهای کلان به دست می آورند.

1