19 آوریل 2024 - 17:07

اجرای زنده سفالگری نهبندان در نمایشگاه ملی صنایع دستی

4 دسامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/bu0s9

اجرای زنده سفالگری نهبندان در نمایشگاه ملی صنایع دستی
kaloot.org
سفالگری

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهبندان با اشاره به گشایش سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان، گفت: «در این نمایشگاه صنعتگران شهرستان به صورت زنده سفالگری خواهند کرد.»

حسین شبانی رئیس اداره میراث فرهنگی نهبدان، با اعلام این خبر اظهار داشت: در این نمایشگاه چهار غرفه عرضه و فروش صنایع دستی شهرستان نهبندان دایر خواهد بود.

در این غرفه ها صنایع دستی شهرستان از جمله سفالگری، تراش سنگ های قیمتی، حوله و چرم دست دوز منطقه به نمایش گذاشته خواهد شد. در این نمایشگاه صنعت گران شهرستان به صورت زنده سفالگری خواهند کرد.

شبانی، پارچه بافی، سیاه چادر، حصیربافی، گلیم بافی و گوهر تراشی را از جمله شاخص ترین صنایع دستی این شهرستان عنوان کرد و گفت: سیاه چادر تولیدی در این شهرستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان و عراق صادر می شود.

به گفته او در حال حاضر بیش از 700 نفر هنرمند صنایع دستی در شهرستان وجود دارد که از این تعداد 250 نفر فعال هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی نهبندان به رشته های صنایع دستی فراموش شده در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در حال حاضر رشته سفالگری در روستای دهک این شهرستان احیا و برای احیاء آن در روستای استونند نیز در حال کار هستیم.

شبانی، احیا جاجیم بافی در روستاهای مرزی و چرم و دباغی را از دیگر برنامه های میراث فرهنگی در این زمینه عنوان کرد.

او، توسعه صنایع دستی را پیش زمینه توسعه گردشگری دانست و گفت: به طور حتم وجود محل های عرضه و فروش، کارگاه ها و دهکده های صنایع دستی در جذب گردشگران و همچنین افزایش میزان حضور گردشگران موثر خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1