28 مارس 2024 - 16:28

جمع آوری زباله وظیفه شهرداری است، نه میراث فرهنگی

2 دسامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/lb3bw

جمع آوری زباله وظیفه شهرداری است، نه میراث فرهنگی
wikimedia.org
پل قشلاق سنندج

مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان از اختصاص اعتبار برای مرمت پل تاریخی «قشلاق» سنندج خبر می دهد و تاکید دارد این پل صفوی از وجود زباله ها در محدوده ی آن رنج می برد.

مدتی است برخی دوستداران میراث فرهنگی نسبت به وضعیت نامناسب پل تاریخی «قشلاق» در سنندج خبر می دهند، به حدی که آن را زباله دانی این منطقه می دانند، از سوی دیگر به واسط ه ی همدوره بودن این پل با سی وسه پل اصفهان برخی آن را «سی وسه پل سنندج» نیز می نامند، اما ...

سید محسن علوی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، درباره وضعیت این پل به ایسنا می گوید: پل تاریخی «قشلاق» یک پل کاملا سالم است، اما متاسفانه به دلیل وجود خانه هایی که در محدوده ی این پل تاریخی قرار دارد، ان منطقه به زباله دانی تبدیل شده و شهرداری وظیفه ی خود را نسبت به جمع اوری زباله ها انجام نمی دهد.

او با بیان این که برخی فکر می کنند جمع آوری زباله ها فقط به این دلیل که در محدوده ی پل تاریخی قرار گرفته، وظیفه ی میراث فرهنگی است، ادامه می دهد: حاشیه های پل نیاز به مرمت دارد، که از محل اعتبارات اختصاص یافته از سال 97، نقاطی از پل که به مرمت نیاز دارند، آن انجام می شود.

وی همچنین به لزوم انجام لایروبی بستر رودخانه و پل اشاره می کند و اضافه می کند: براساس هماهنگی ها اداره امور آب منطقه این کار را انجام می دهد.

علوی همچنین با تاکید بر این که «پل قشلاق» هیچ شباهتی با سی و سه پل اصفهان ندارد، ادامه می دهد: این پل فقط شش دهنه دارد، دهانه ها نیز به دلیل معماری شان که کمانی هستند، با یکدیگر برابر نیستند، اما در سی و سه پل همه دهانه ها با یکدیگر برابرند.

وی همچنین درباره ی وضعیت کتیبه ی این پل نیز می گوید: کتیبه ی پل متعلق به سال 1289 است، که متاسفانه دیگر قابلیت مرمت ندارد، چون به مرور زمان، آب حروف را شسته و از بین برده است، اما موضوع کتیبه در ارتباط با تعمیراتی که در گذشته روی پل انجام شده، بوده است.

۳۹۴ سال قبل «سلیمان خان اردلان» به سفارش «شاه صفی» پلی شش دهانه روی رودخانه «قشلاق» در سه کیلومتری شرق شهر سنندج و در مسیر سنندج به همدان امروزی در حدود ۷۸ متر مساحت با آجر می سازد، هر چند گفته می شود، این پل دست کم یک بار در دوره ی قاجار مرمت می شود، اما به نظر می رسد بعد از آن، «پل قشلاق» دیگر روی مرمت و توجه را ندیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1