29 مارس 2024 - 13:02

پارچه هایی برای شکم سیرها!

28 نوامبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/mo1uq

صنایع دستی

یک بافنده پارچه های سنتی در کاشان می گوید: واقعیت این است، پارچه های سنتی که ما تولید می کنیم برای شکمِ سیر است. در حال حاضر و با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم دغدغه تهیه نیازهای اولیه شان را دارند اما نمی توانیم بگوییم این حوزه دچار رکود شده است.

درباره وضعیت تولید پارچه های دستبافت سنتی بیان می کند: بیشتر ابریشمی که در ایران استفاده می شود از کشورهای چین، اوکراین و ازبکستان وارد می شوند که قیمت آن در چهار ماه اخیر بسیار بالا رفته است. به همین دلیل بر حسب نوع محصول تولیدی از ابریشم متفاوتی استفاده می کنیم.

او با بیان اینکه اوایل سال گذشته ابریشم را کیلویی ۳۰۰ هزار تومان تهیه می کردیم اما در حال حاضر همان نوع ابریشم را باید کیلویی یک میلیون تومان تهیه کنیم، اظهار می کند: پارچه هایی که ما استفاده می کنیم نفیس هستند. اگر بخواهیم برای پارچه زربفت، ابریشم تهیه کنم مطمئنا آن را باید کیلویی سه میلیون تومان بخریم.

این بافنده که حدود ۲۵ سال است در این حوزه کار می کند، می گوید: در حال حاضر نسبت به ۲۵ سال پیش وضعیت فروش محصولات صنایع دستی بسیار بهتر شده است. به نظر می رسد دید مردم تغییر کرده است. شاید توان مالی مردم در گذشته بالاتر بود اما علاقه چندانی به خرید صنایع دستی نداشتند. سال ۱۳۷۷ که به استخدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآمدم، قیمت یک متر پارچه زربفت ۳۰ هزار تومان بود و کسی آن را نمی خرید اما در حال حاضر پارچه ای با مبلغ ۲۰ میلیون تومان هم می خرند.

صادارت نداریم و بیشتر خریداران پارچه های ما داخلی هستند و کم و بیش هم توریست های خارجی از ما خرید می کنند. از طرفی یکسری فروشگاه در اقامتگاه های گردشگری داریم که بیشتر توریست های خارجی مشتری های آنان هستند؛ البته مجموعه ای هم در میراث فرهنگی داریم اما چند سالی می شود که فروش نداریم به همین دلیل آمار دقیقی از فروش این پارچه ها وجود ندارد. مشتری های من نیز افرادی خاص و اکثراً مزون داران تهرانی هستند.

مسوول صنایع دستی کاشان اعلام می کند: در حوزه ابریشم بافی چند دستگاه داریم و تولیدمان به سفارشی که داده می شود، بستگی دارد؛ برای مثال خانه عامری ها برای پرده های این اقامتگاه سفارش پارچه داده بود که با توجه به اندازه های سفارش، پارچه های آن را تولید کردیم. اما زمانی که سفارش خاصی نداشته باشیم اکثر پارچه ها به صورت طاقه ای تولید می شوند. سال گذشته پارچه های ابریشمی را متری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می فروختیم اما امسال هنوز ابریشم نخریدیم که قیمت جدیدی داشته باشیم.

اما فکر می کنم قیمت پارچه معمولی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان باشد. ما قیمت پارچه ها را بر اساس وزن ابریشم در یک متر پارچه به اضافه دستمزد کارگر و هزینه های جاری محاسبه می کنیم.

او با بیان اینکه ما خانوادگی در حوزه نساجی سنتی کار می کنیم، می افزاید: رشته تخصصی من زری بافی است و در این زمینه درجه یک هنری و همچنین چند نشان کشوری دارم. همسرم در خانه زربافی و ابریشم بافی را انجام می دهد و او هم نشان ملی دارد. پدرم سابقه ۷۰ ساله در این حوزه دارد و در حال حاضر به دلیل مشکلات قلبی و ریوی نمی تواند مثل سابق کار کند.

عمویم سه نشان ملی دارد که در خانه کار می کند. کارگاه های ما در خانه است. پسرم نیز امسال لیسانس می گیرد و با توجه به اینکه این شغل خانوادگی بوده است، این هنر صنعت را یاد گرفته است.

بینوا درباره اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور، نساجی سنتی تا چه اندازه می تواند پایدار باشد؟ می گوید: محصولات ما در طول تاریخ مصرف کنندگان خاص خودش را داشته است و تحریم ها و رکود اقتصادی در وضعیت متقاضیان تاثیری ندارد و بیشتر آنها از قشر مرفه جامعه هستند و افرادی که درآمد پایینی دارند هیچ گاه از این پارچه ها استفاده نکرده اند.

کاشان، امسال به عنوان شهر ملی نساجی ثبت شد و یک سال زمان لازم است تا پرونده آن برای ثبت جهانی آماده شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1