27 مارس 2024 - 15:27

فرش دستباف فارس با قدمتی چندهزار ساله

21 نوامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/lz0rl

فرش دستباف فارس با قدمتی چندهزار ساله
anafarsh.com
فرش دستباف

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه پیشینه فرش دستباف در این دیار به چند هزارسال قبل باز می گردد، گفت: بیش از 2 هزار نقش فرش طی چند هزار سال در فارس بافته شده است.

علی همتی گفت: فرش دستباف همواره در صادرات غیرنفتی ایران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

بررسی روند تولید فرش دستباف بیانگر این واقعیت است که این کالای با ارزش با اتکای کامل به منابع داخلی، امکانات و خلاقیت تولید کنندگان داخلی و کالای کاملاً ایرانی و بدون ارزبری، سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و کسب درآمد و توسعه صادرات دارد.

همتی با تصریح اینکه پیشنه و قدمت فرش و دست بافته های فارس به ادوار ایران باستان و به ویژه دوران هخامنشیان باز می گردد، گفت: بیش از دو هزار نقش فرش، طی چند هزار سال گذشته در فارس، نسل به نسل بافته شده است.

هنر صنعت فرش قادر بوده تا با ایفای نقش مکمل برای بخش کشاورزی در مناطق روستایی، موجب ایجاد و حفظ اشتغال و افزایش درآمد در روستا و مناطق عشایر شده و انگیزه بقای روستائیان و ممانعت از مهاجرت به شهرها باشد.

رئیس سازمان صمت فارس خاطرنشان کرد که با هدف حمایت از این بخش و ارتقاء کمی و کیفی تولیدات، تسهیلاتی در قالب مشاغل خانگی و روستایی اعطا شده است، گفت: بافندگان تک باف، که در منزل اقدام به تولید فرش دستباف می کنند و کسانیکه دارای پروانه تولید فرش دستباف متمرکز و غیرمتمرکز باشند، تسهیلاتی را در این زمینه دریافت کرده اند.

این سازمان تاکنون به 101 پرونده مبلغ 220 میلیارد ریال تسهیلات در قالب اشتغال پایدار روستایی و به 1200 متقاضی، 12 هزار میلیون ریال در قالب مشاغل خانگی تسهیلات اعطاء کرده است.

رئیس سازمان صمت استان فارس خاطرنشان کرد که هم اینک بیش از 27 هزار قالیباف در این استان تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند و بیشترین تعداد بیمه شدگان در این بخش با 7 هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است.

طی 6 ماه اول امسال، بیش از 26 میلیون دلار فرش دستباف، به وزن 2 هزار و 866 تن به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها صادر کرده است.

او فارس را از استان های برتر در صادرات فرش دانست و گفت: اتحادیه صنف فرش دستباف شهرستان ها به دلیل نداشتن شرایط منحل شده و اتحادیه صنف فرش دستباف استان فارس در شرف تاسیس است.

اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف با هدف بازاریابی، صادرات و تعاملات تولیدکنندگان استانی با دنیای خارج، اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف در مرکز استان با هدف هماهنگی و نظارت بر عرضه فرش دستباف در فروشگاه های شهر شیراز و برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه در استان و مشارکت در نمایشگاه های سایر استان ها و همچنین ایجاد هماهنگی بین عرضه کنندگان بر اساس قانون نظام صنفی برای به نمایش گذاشتن پیشینه فرش دستباف و سایر دست بافت ها توسط بخش خصوصی تشکیل شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف نیز برای ساماندهی طرح و نقش فرش و حمایت از هنرمندان طراح و نقاش در این عرصه براساس قانون ایجاد و ثبت شرکت ها با مشارکت طراحان و نقاشان و با حمایت سازمان صنعت و معدن و تجارت در فارس ایجاد شده است.

برای رشد و توسعه کیفی هنر طراحی فرش که یکی از بارزترین هنرهای سنتی در زمره مفاخر ملی ایران اسلامی است، انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف با شخصیت حقوقی مستقل و غیرانتفاعی و غیردولتی در آموزش و پژوهش و ارتقای آموزشگاه ها فعالیت دارد.

همتی همچنین از برگزاری دوره های آموزشی با هدف ارتقاء سطح دانش فعالان حوزه فرش دستباف و بازآموزی بافندگان توسط تشکل های صنفی و تعاونی در فارس خبر داد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1