28 مارس 2024 - 16:03

حذف کشتی یونانی از جاذبه های کیش تا چند سال آینده

21 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/mh72v

حذف کشتی یونانی از جاذبه های کیش تا چند سال آینده
netkish.net
کشتی یونانی

کشتی یونانی به گل نشسته در کیش که اکنون یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره است، به دلیل فرسودگی و در اختیار نداشتن امکانات نگهداری از آن، تا چند سال دیگر حذف می شود.

تصاویر کشتی یونانی و غریبه که چهارم مرداد سال ۱۳۴۵ به ساحل ایران در نزدیکی روستای باغو در کیش آمد و به گل نشست و هیچ وقت نتوانست ایران را ترک کند، حالا بعد از این همه سال به برند جزیره تبدیل شده است همه هتلها و مراکز گردشگری وقتی می خواهند جزیره کیش را نشان دهند از این تصویر استفاده می کنند.

کشتی یونانی از وقتی به گل نشست نه مالکانش و نه هیچ کسی دیگر نتوانست آن را جابه جا کند به همین دلیل در این بخش از جزیره ماند و مدتهاست که غروب آن برای گردشگران جذاب است. برخی از افراد خواستند تا به درون آن بروند و اکوسیستم ایجاد شده درون آن را ببینند اما نتوانست از حدی جلوتر بروند چون خطر ریزش آن به دلیل فرسایش بیش از اندازه آب شور بر پیکره کشتی بسیار زیادی است و آهن های این کشتی را خورده است.

نه اجزای این کشتی قابل حمل و قابل فروش بود و نه جابه جایی آن به همین دلیل است که سالها در کنار این کشتی زیرساخت برای حضور گردشگران ایجاد شده است از آلاچیق و شترسواری گرفته تا رستوران و سرویس.

هر چند سال یک بار هم پایداری این کشتی کمتر می شود هر بار بخشی از آن فرو می ریزد. گردشگرانی که خاطره زیادی با آن دارند وقتی کمر کشتی شکست گریه کردند.

چند سال بعد عقب کشتی فرو ریخت. حال بعد از چند سال دیده می شود که این بدنه در حال تکه تکه شدن و در نهایت فرو رفتن به داخل آب است اما کسی نمی داند تا چند سال دیگر گردشگران می توانند تصاویر آن را ثبت و ضبط کنند و به دیدنش تا خلیج فارس بیایند.

چندی پیش علی اصغر مونسان که زمانی رئیس سازمان منطقه آزاد کیش بود گفته بود که با دانشگاه شریف روی موضوع نگهداری از کشتی صحبت شده اما برآورد هزینه مرمت آن به حدی زیاد بوده که نگهداری از کشتی را به صرفه نمی کند.

از مذاکره منطقه آزاد کیش با دانشگاه شریف در این زمینه تنها به همین موضوع اکتفا شده است. این نشان می دهد که کسی امیدی به ماندن این جاذبه گردشگری در کیش ندارد چون نگهداری این جاذبه دیگر به صرفه نیست.

در چند روز اخیر فیلم هایی از ورود افراد به زیر کشتی در فضای مجازی پخش شده است که نشان می دهد برخی از افراد ریسک کرده و خواسته اند که درون این کشتی را تا قبل از فروریختن کامل ببینند و یا تصاویری از آن ثبت کنند این افراد نتوانسته اند تا حدی جلوتر بروند چون آهن ها به شدت برنده و غیر قابل نفوذ است. شاید آنها خواسته اند که آخرین تصاویر را از کشتی یونانی داشته باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1