17 آوریل 2024 - 02:45

برگزاری دوازدهمین دوره از جشنواره اقوام ایران زمین

19 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/qy43b

برگزاری دوازدهمین دوره از جشنواره اقوام ایران زمین
mehrnews.com
جشنواره اقوام ایران زمین

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در دو شهر گرگان و گنبد کاووس از ۲۹ آبان تا هفتم آذرماه با حضور هنرمندان صنایع دستی و موسیقی سراسر کشور برگزار می شود.

دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از ٢٩ آبان تا سوم آذر ماه در شهر گرگان برگزار می شود به همین مناسبت ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در نشست خبری این جشنواره که پیش از ظهر روز ٢٧ آبان ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد گفت: اولین دوره این جشنواره در سال ٨۴ برگزار شد تفاوت دوره یازدهم و دوازدهم با دوره های قبل در این است که از دوره یازدهم با توجه به استقبال خوبی که از جشنواره شد این برنامه در شهرستان گنبد کاووس نیز برای دومین بار از ۴ تا ٧ آذر ماه برگزار می شود.

مسافران از تخفیف های ویژه ای از ٣٠ تا ۵٠ درصد در مهمانسراها هتلها و مراکز بوم گردی برخوردار می شوند. همچنین فضا در این برنامه رقابتی نخواهد بود چون قرار است که اقوام تبادل فرهنگی داشته باشند.

در چند بخش این جشنواره برگزار می شود که بخش عمده آن نمایشگاه صنایع دستی است که از ٣١ استان کشور در آن شرکت می کنند و یکی از پر فروش ترین نمایشگاهها به شمار می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان یادآور شد: آمار اقامت در استان گلستان در سال ٩۴ حدود ٣٠۴ هزار نفر در سال ٩۵ حدود ۵٢۴ هزار نفر در سال ٩۶ یک میلیون و ۶٧ هزار نفر و در سال ٩٧ حدودیک میلیون و ٧٠٠ هزار نفر بوده است میزان بازدید از اماکن دیدنی استان نیز در سال ٩۴ یک میلیون نفر بود که در سال ٩٧ به یازده میلیون نفر رسید. در سه ماهه اول سال نیز ١۶٠ درصد رشد ورود گردشگر خارجی داشته ایم که متاثر از آمار کل گردشگران ورودی است.

با پرسشی که از هتل ها کردیم اعلام کردند که بیشتر ظرفیت هتلها برای جشنواره پر است به همین دلیل به سمت بوم گردی و خانه مسافرها رفته ایم.

در این جشنواره برای اولین بار، بوم گردی های سراسر کشور حضور خواهند داشت. فروش و برگزاری نمایشگاه سوغات و حضور مهمانان متفاوت از بخش های مختلف این برنامه است. امسال حدود ۲۰ سفیر و کاردار از اروپا و آسیا به همراه ۴۰ خبرنگار از شبکه های داخلی و خارجی حضور پیدا می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان تصریح کرد: تاکنون از ۱۷ استان کشور، گروه های موسیقی اقوام اعلام حضور کرده اند. بخش بین الملل این جشنواره از سال ۹۵ در سازمان میراث فرهنگی مصوب و قرار شد این جشنواره با محوریت بین المللی در استان گلستان برگزار شود. در این راستا از کشورهای مختلفی برای حضور در این برنامه دعوت شده است. تاکنون قزاقستان و ترکمنستان اعلام آمادگی کرده اند. ما هر شب مراسم ازدواج سنتی یکی از اقوام را نیز در این جشنواره شاهد خواهیم بود.

در این برنامه ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: جمع آوری آمار و اطلاعات مربوط به گردشگران همیشه با چالش مواجه بوده است. در مورد گردشگران ورودی از طریق پلیس مهاجرت و براساس مهرهایی که در هنگام ورود به کشور روی پاسپورت می خورد آمار گردشگران ثبت می گردد. مبنای آمار ما پلیس مهاجرت است. در حوزه گردشگری داخلی نیز آمارهایی از اداره کل میراث فرهنگی استان ها می گیریم. همچنین آمار مراکز اقامتی و جاذبه ها نیز برای صحت سنجی در نظر گرفته می شود. در حوزه گردشگران خروجی نیز آمارها از استان های مرزی و سازمان هواپیمایی گرفته می شود. اگر می خواهیم آمارهای گردشگری دقیق باشد چاره ای جز حساب اقماری نداریم.

ایجاد حساب های اقماری تنها به عهده سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه مرکز ملی آمار و بانک مرکزی باید به کمک ما بیایند. در جریان سفر دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی مطرح شد که در این حوزه از مشورت های فنی این سازمان جهانی بهره بگیریم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: آمار کلی ورود به کشور افزایش داشته است. ما شاهد افزایش ۵۰ درصدی ورود گردشگران بوده ایم. اما تغییراتی در جزئیات آمار مقاصد وجود داشته است. در برخی از مقاصد با کاهش و در برخی دیگر با افزایش روبرو بوده ایم. اگر تا ۴۵ روز پیش شاهد ۱۹ درصد کاهش ورود گردشگران اروپایی بوده ایم، این میزان به ۱۷ درصد رسیده است اما در شکل کلی ما با افزایش مواجه هستیم.

به دنبال اجرای سیاست توزیع سفرها در کشور هستیم و معتقدیم سفر در کشور به ساماندهی نیاز دارد. در برخی از نقاط با هجوم گردشگران و در برخی نقاط شاهد کمی رونق آن منطقه هستیم. برای ایجاد توازن در مقاصد گردشگری، یکی از روش ها می تواند برگزاری جشنواره ها و رویدادها باشد تا مقاصد جدید را معرفی کند.

از سوی دیگر گردشگری در کشور فصلی است. ما فصل کم رونق و پررونق داریم. می توان این سفر را در فصول مختلف توزیع کرد و ضررهایش را به حداقل رساند. در استان گلستان بعد از دو ماه محرم و صفر با ایام ربیع الاول مواجه هستیم که فصل نشاط و شادمانی است. از این نظر می توان برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین را در این ایام مثبت ارزیابی کرد که به ایجاد نشاط در جامعه می پردازد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره ۵ محور اصلی برگزاری اجلاس سازمان جهانی جهانگردی در شهر همدان که چند روز پیش برگزار شد، تصریح کرد: کمک سازمان جهانی گردشگری در ایجاد حساب های اقماری، بازنگری طرح جامع گردشگری، برگزاری همایش گردشگری روستایی و اکوتوریست و تبلیغ غیر مستقیم ایران در کشورهای دیگر از جمله دستاوردهای این اجلاس بوده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1