16 آوریل 2024 - 20:39

دیوارهای کاخ خسرو در امان است

18 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/q15fg

کاخ خسرو در قصر شیرین

مدیر پایگاه مجموعه تاریخی قصر شیرین از پایان کاوش های فصل پنجم و مرمت دیواره های کشف شده در کاخ خسرو خبر داد.

مجموعه تاریخی قصرشیرین در استان کرمانشاه که سه اثر ارزشمند عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی و سامانه آبرسانی ساسانی را در خود دارد، امسال کاوش و مرمت شد.

«سیامک خدیوی» مدیر پایگاه تاریخی قصرشیرین با اعلام این خبر گفت: فصل پنجم کاوش های باستانی در عمارت خسرو قصرشیرین درحالی در ابتدای امسال آغاز شد که در این کاوش ها دیواره هایی در این عمارت توسط باستان شناسان کشف شد.

او با بیان این که بنای تاریخی عمارت یا کاخ خسرو پرویز که در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قاپی قرار دارد و در حال حاضر فقط ویرانه هایی از آن دیده می شود، ادامه داد که اکنون دارای دیواره هایی است که برای کارشناسان و باستان شناسان به لحاظ مطالعاتی بسیار ارزشمند است. مرمت این دیواره های ارزشمند تاریخی بلافاصله پس از کاوش مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت تا در معرض عوامل جوی آسیب نبینند.

خدیوی از نصب تابلوهای معرفی در فضاهای کاخ خسرو خبر داد و گفت: به جزء فعالیت های مرمتی و حفاظتی که در کاخ خسرو صورت گرفته در فضاهای این عمارت چند تابلوی معرفی به صورت افقی و با شیب کم و بدون آنکه به منظر بصری خدشه وارد کند نصب شده است.

کاخ خسرو (که با نام دو بنای ساسانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده)، بنایی مربوط به دوره ساسانیان و درون شهر قصرشیرین است، در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۳۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « irna.ir » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1