29 مارس 2024 - 10:04

حال امروز بزرگ ترین کاروانسرای ایران

13 نوامبر 2018 - 14:00 dsfr.ir/1457u

کاروانسرای عباس آباد

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان میامی گفت: کاروانسرای میامی که مربوط به دوران صفویان است است به زودی به یکی از سه سرمایه گذار پیشنهادی برای مرمت واگذار می شود.

رضا قاضی پور با اشاره به آغاز فعالیت دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان میامی در چندماهه اخیر در سال جاری اظهار کرد: عمده فعالیت و تمرکز این اداره صرف بهسازی و مرمت بناهای تاریخی موقوفه شده است. کاروانسرای میامی، کاروانسرای عباس آباد، کاروانسرای الحاک، کاروانسرای صدرآباد و مسجد جامع میامی از بناهای تاریخی تحت موقوفه شهرستان میامی هستند.

وی با بیان اینکه کاروانسرای عباس آباد به عنوان بزرگ ترین کاروانسرای ایران و موقوفه است، افزود: این کاروانسرا در سال آینده با همکاری و کمک سرمایه گذاران مرمت می شود. فرد سرمایه گذار جدای از منفعت باید نگاه و دید خیرطلبی را با کار خود همراه کند.

قاضی پور با اشاره به اینکه تاکنون سند مالکیت ۲۴ ملک موقوفه شهرستان میامی اخذ شده است، افزود: امام زاده فرومد با زیربنای 7000 مترمربع از جمله این املاک است.

پیش از این سید محمد صادق رضویان، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی از آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی عباس آباد در شهرستان میامی خبر داده و گفته بود: در این مرحله از مرمت، بهسازی معابر اطراف کاروانسرا، اجرای پشت بندهای حفاظتی و انجام پی بندی و استحکام بخشی پشت بندهای موجود و بندکشی جداره ها انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخ ساخت این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است، افزود: این کاروانسرا در 70 کیلومتری شرق میامی و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است.

قاضی پور با بیان اینکه فرم پلان این کاروانسرا مستطیل شکل از نوع چهار ایوانی و مساحت آن بیش از 8500 متر مربع است، گفت: این کاروانسرا دارای دو ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی است و در وسط حیاط نیز بارانداز برای خرید و فروش و بارگیری کالاها ساخته شده است.

در اطراف حیاط، اتاق ها، ایوان ها و سکوها و در پشت اتاق ها، شترخان ها قرار دارند، سرویس های بهداشتی کاروانسرا نیز در خارج بنا و در ضلع غربی آن قرار دارد که این مهم در نوع خود نادر است. از تزئینات این کاروانسرا می توان به کاربندی های گچی رواق های پیرامون حیاط و نیز آجرکاری های سقف ایوان ها اشاره کرد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی با بیان اینکه این بنا از سلامت و پایداری نسبی برخوردار است، گفت: با توجه به واقع شدن این کاروانسرا در کنار اتوبان تهران - مشهد و عبور سالانه 20 میلیون مسافر و زوار آقا علی ابن موسی الرضا (ع) از کنار روستای عباس آباد، امکان تغییر کاربری و واگذاری این کاروانسرا به سرمایه گذار بخش خصوصی وجود دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1