29 مارس 2024 - 08:47

آیندگان از داشتن دژالموت محروم می شوند

11 نوامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/839b5

آیندگان از داشتن دژالموت محروم می شوند
elicdn.com
دژالموت

ساخت جاده، تله کابین، زمین خواری، کوه خواری، گسترش باغ ها، آبیاری غرقابی و ساخت و ساز های غیرمجاز نه تنها مانع ثبت جهانی منظر فرهنگی الموت است بلکه آیندگان را از داشتن چنین شاهکاری محروم می کند.

حمیده چوبک، سرپرست ۱۴ فصل کاوش های باستانشناسی دژالموت، با بیان اینکه ثبت جهانی منظر فرهنگی الموت با مشکلات جدی روبروست گفت: یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه ثبت جهانی منظر فرهنگی الموت را دخل و تصرف های انجام شده در عرصه و حریم داست. ضوابط تعیین شده در عرصه و حریم به رغم ابلاغ و پیگیری های قانونی رعایت نمی شود.

او با انتقاد از ساخت و سازها و تغییر کاربری ها افزود: براساس قوانین کسی اجازه ساخت و ساز بر خلاف ضوابط عرصه و حریم را ندارد اما متاسفانه با این تصور که در نهایت جریمه خواهند شد، از قوانین تخلف می کنند و ما شاهد ساخت و سازهایی مغایر با ضوابط عرصه و حریم هستیم.

همچنبن کاروانسرای زکی خانی دوره صفویه در مسیر راه تاریخی شیراز به اصفهان در زرقان فارس که به ترمینال تاکسیرانی تبدیل شده بود برای بازگرداندن به حالت اولیه خواناسازی شد.

این خبر را، اکبر عزیزی، سرپرست برنامه خواناسازی پلان کاروانسرای زکی­خانی زرقان اعلام کرد و گفت: محوطه کاروانسرا در دو دهه گذشته تبدیل به ترمینال تاکسیهای برون شهری شهر زرقان شده بود و شهرداری با هدف زیباسازی فضای شهری تصمیم به تغییر کاربری به محوطة کاروانسرا گرفته بود از اینرو با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس و شهرداری زرقان برنامه خواناسازی توسط باستان شناسان انجام گرفت.

متاًسفانه حدود ۱۲ سال پیش شهردار وقت زرقان با تخریب بخش شرقی بنای کاروانسرا و آسفالت کردن سطح محوطه حیاط کاروانسرا و قسمتهای تخریب شده تلاش در پاکسازی و زیباسازی شهر داشت به همین دلیل کاوش باستان­شناسی با اولویت قراردادن خواناسازی پلان بنا ضروری بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1