29 مارس 2024 - 12:05

برخی از موزه های مهم تهران تعطیل هستند

6 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/cn7e9

موزه گردی

برخی از موزه های مهم تهران در ماههای ورود گردشگران خارجی به کشور و فصل بازدید از موزه ها اعلام کرده اند که به دلیل تعمیرات تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

موزه های ایران و موزه های تهران درست همزمان با ساعت کاری بسیاری از مردم و کارمندان تمام می شود بسیاری از آنها مانند کاخ موزه ها نیز حتی زودتر اقدام به خارج کردن افراد از محوطه ها می کنند به همین دلیل است که به جز آخر هفته ها، موزه های تهران بازدیدکننده زیادی ندارد.

موزه های مهم تهران هر از گاهی درشان را به روی گردشگران می بندند هر بار هم بهانه ای ایجاد می شود تا آنها اعلام کنند که تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند اردیبهشت ماه امسال روابط عمومی موزه هنرهای معاصر اعلام کرد که این موزه به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل است. این تعمیرات گنجینه گالری و بخش های دیگر موزه را در برگرفت.

با این همه موزه دفاع مقدس هم که اخیرا اعلام کرد تنها هفت روز در سال تعطیل خواهد بود.

موزه هایی که به سازمان میراث فرهنگی وابسته نیستند یک روز در هفته را بنا به تشخیص خودشان تعطیل می کنند چون فعالیت همه موزه ها یکپارچه نیست و هنگامی که گردشگر می خواهد از آنها بازدید کند به در بسته می خورد مانند بسیاری از گردشگران موزه بانک مرکزی که ساعت کاری آن با همه موزه های دیگر متفاوت است.

موزه های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی نیز تا سال گذشته در روزهای دو شنبه هر هفته تعطیل بودند اما از امسال این روز تعطیل حذف شد چون سرگردانی بیشتری را برای گردشگران خارجی به دنبال داشت. با این وجود بیشتر در روزهای تعطیل رسمی مانند عزاداری ها بسته هستند.

اما موزه رضاعباسی که زیرنظر سازمان میراث فرهنگی است از دو سه ماه پیش تا کنون به دلیل تعمیرات تعطیل شده و مشخص نیست چه زمانی باز می شود. موزه صاحبقرانیه در کاخ نیاوران نیز اوضاع خوبی ندارد و همچنان معطل انجام عملیات مرمتی است. کوشک احمدشاهی واقع شده در این کاخ هم تا اوسط ابان ماه تعطیل است.

موزه نقاشی پشت شیشه هم که پس از مدتها باز شده بود، اکنون به روی گردشگران بسته است. موزه آبگینه هم برای انجام تعمیرات و عملیات عمرانی از روز شنبه ۵ آبان ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. هر از گاهی نیز ریاست جمهوری مهمانان خود را به کاخ سعدآباد دعوت می کند و بنابراین در تمام طول روز این کاخ تعطیل می شود.

تعطیلی موزه ها به بهانه مرمت و تعمیر درست در زمانی انجام گرفته است که ماه های مهر و آبان به گفته مسئولان گردشگری در کشور، ماه پیک سفر خارجی ها به ایران است. از سوی دیگر تهران یکی از مقاصدی است که بیشتر گردشگران خارجی هنگام ورود به ایران از فرودگاه و جاذبه های پایتخت دیدن می کنند. بنابراین رفتن آنها به موزه های مهم تهران یکی از برنامه هایشان خواهد بود. 

عدم یکپارچگی ساعت کاری موزه های تحت پوشش سازمانهای مختلف و بسته بودن برخی از موزه ها در ایام پیک موجب شده تا گردشگران داخلی و خارجی دچار سردرگمی شوند. در این صورت نباید انتظار داشت موزه ها پر از بازدیدکننده باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1