29 مارس 2024 - 02:27

شش تکنولوژی برتر برای مراقبت در صنعت گردشگری

5 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/320fv

شش تکنولوژی برتر برای مراقبت در صنعت گردشگری
apadana1.com
تکنولوژی

ظهور تکنولوژی باعث تغییر در صنعت گردشگری شده است. در این میان ارتباط میان شرکت های گردشگری با مشتریان نیز محکم تر و سریع تر شده است. براساس گزارش گلوبال دیتا، با استفاده از فناوری های مختلف می توان به بهبود و بهره وری بیشتر رسید و در نتیجه نیازها و انتظارات مشتریان بهتر برآورده خواهد شد.

گزارش این شرکت نشان می دهد که روند رو به رشد تکنولوژی های مرتبط با بخش سفر و گردشگری باعث شده که در هر مرحله سفر از برنامه ریزی تا اجرای تور، شرکت ها قادر به ارتباط و تعامل با مشتریان خود هستند.

النا موگوش، تحلیلگر بخش گردشگری دیجیتال در گلوبال دیتا، معتقد است که هنوز هم تعاملات معنادار در سفر میان انسان ها متمرکز است. با این وجود، شرکت های گردشگری برای رسیدن به موفقیت، نیازمند ایجاد تعامل بین نوآوری های تکنولوژی و فاکتورهای انسانی هستند. هنگام سرمایه گذاری در فناوری باید در پس ذهن کمپانی های گردشگری بهبود تجربه مشتریان قرار داشته باشد. در این مقاله شش روند مراقبت تکنولوژیکی صنعت گردشگری را در سال ۲۰۱۸ بررسی می کنیم.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR & VR): محبوبیت AR و VR در چند سال گذشته میان شرکت های گردشگری به صورت تصاعدی در حال افزایش بوده و همچنان رو به رشد است. از این فناوری ها برای بازاریابی محتوا یا افزایش تجربه مشتریان استفاده می شود. به عنوان مثال در هواپیماها از فناوری VR برای نشان دادن کابین هواپیما به مسافران به منظور افزایش فروش بلیت یا فروش خدمات جانبی استفاده می شود.

هوش مصنوعی(AI): هوش مصنوعی در بسیاری از فناوری های نوظهور مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی که از هوش مصنوعی استفاده می شود را به سه دسته زیر تقسیم می کنند؛ یادگیری ماشینی، ChatBots یا TravelBots و روبات ها. عملیات هایی که به طور مداوم نیاز به مداخله انسانی دارد و در نتیجه زمان زیادی صرف یادگیری مهارت آنها می شد، امروزه هوش مصنوعی آنها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد؛ امری که منجر به سرعت بخشیدن و بهبود کیفیت و عملکرد کارها می شود و نهایتا کاهش هزینه ها را درپی دارد.

اینترنت اشیا (IOT): اینترنت اشیا توانایی و قابلیت بالایی در جهت شکل دادن به آینده گردشگری دارد که این مساله را شرکت های گردشگری درک کرده اند. مثال مرتبط با این موضوع مربوط به گم شدن چمدان ها در فرودگاه ها است. برای مثال، شرکت لوفت هانزا با استفاده از اینترنت اشیا باعث کاهش استرس و اضطراب مسافران خود شده است. این شرکت از طریق اپلیکیشن لوفتانزا در بخش کارت پرواز مسافران لینک هایی قرار داده که مسافران قادر به ردیابی چمدان های خود هستند.

تکنولوژی صدا: یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال که منجر به پیشرفت بخش گردشگری می شود، استفاده از دستورات صوتی برای جست وجو به جای تایپ کردن است. هتل های زیادی در حال شروع به کار آزمایشی با این گونه دستگاه ها هستند. از جمله این هتل ها می توان از هتل های کیمپتون الکسیس، وستین بوفالو، دابلیو آستین ماریوت و.... نام برد.

اتصال Wi-Fi: در طول سفر، مردم تمایل دارند که با دوستان خود در ارتباط باشند یا برای دریافت ایده های جدید، پیدا کردن مقاصد گردشگری خاص، یافتن رستوران های محلی یا اشتراک گذاری تجربیات خود با دیگران در رسانه های اجتماعی به اینترنت متصل شوند. در نتیجه سرمایه گذاری در بخش خدمات شبکه به شرکت های گردشگری کمک می کند تا تجربیات بیشتر، متمرکزتر و شخصی تری را برای مشتریان خود به وجود آورند. در نتیجه بهره وری عملیاتی، تصمیم گیری های واقعی، محافظت فیزیکی (از طریق دوربین مدار بسته) و امنیت سایبری همراه با حفظ حریم خصوصی را به همراه خواهد داشت.

ابزارهای پوشیدنی: به رغم شروعی سخت، شرکت های گردشگری به تدریج از این نوع تجهیزات برای تجربه شخصی و یکپارچه مشتریان خود استفاده کرده اند. به عنوان مثال شرکت والت دیزنی از یک ابزار قابل حمل، قابل تنظیم که مجهز به RFID است در پارک های خود برای کاهش زمان انتظار مشتریان استفاده کرده است. این تجهیزات مکان و محل فعالیت مشتریان را پیگیری و رصد می کنند.

در همین حال، باوجود آنکه شعار امسال سازمان جهانی گردشگری «گردشگری و تحول دیجیتالی» است اما در ایران هنوز چالش هایی در این زمینه وجود دارد. همچنان کسب و کارهای سنتی روند فعالیت شان را بدون تغییر به سمت دیجیتالیزه شدن پیش می برند و اغلب به توسعه استارت آپ های گردشگری نیز روی خوش نشان نمی دهند.

جدا از این موضوع زیرساخت های اینترنتی و دیجیتالی نیز در زمینه گردشگری دیجیتالی قوی نیست تا بتوان براساس امکانات موجود برای توسعه این حوزه برنامه ریزی کرد. کارشناسان و فعالان گردشگری معتقدند برای آنکه بتوان این بخش را توسعه داد، به الزاماتی نیاز است؛ ایجاد قوانین مناسب، فرهنگ سازی در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش گردشگری، ایجاد زیرساخت های مناسب و همچنین تربیت نیروی انسانی که بتواند در بخش گردشگری دیجیتالی فعالیت کند از جمله این الزامات هستند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1