26 آوریل 2024 - 03:27

کشف اولین محوطه مشترک انسان های اولیه و هوشمند دنیا در ایران

29 اکتبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/gu8w4

کشف اولین محوطه مشترک انسان های اولیه و هوشمند دنیا در ایران
cdninstagram.com
انسان های اولیه

استاد دانشگاه کمبریج و سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی گفت: براساس تحقیقات و مشاهدات در محوطه باستانی «باوه یوان» کرمانشاه می توان گفت این محوطه به صورت مشترک توسط نئاندرتال ها (انسان های اولیه) و هوموساپینس (انسان هوشمند) استفاده می شده است و این در حالیست که تاکنون در دنیا محوطه ای کشف نشده بود که استفاده مشترک این دو گونه انسانی را ثابت کند.

سامان حیدری گوران در نشست خبری افزود: بر این اساس، احتمال امتزاج و خویشاوندی نئاندرتال ها و هوموساپینس ها که در دنیا اتفاق افتاده باشد، می رود که اگر این موضوع ثابت شود در دنیا اتفاق بزرگی رخ داده است.

به گفته وی، مباحث تخصصی و تجزیه و تحلیل های آماری از نئاندرتال ها و هوموساپینس ها و دلایل از بین رفتن نئاندرتال ها اکنون در دنیا بسیار داغ است.

با توجه به احتمال حضور نئاندرتال ها در فلات ایران بر مبنای کشفیات پیشین و اثرات زندگی این انسان ها در آسیای مرکزی و تاجیکستان از جمله 11 اسکلت در کردستان عراق، اولین پژوهش ها در سال 89 و 90 آغاز شد و برای اینکه بتوانیم به نتیجه برسیم آرام آرام شروع به مطالعه زیست و کاوش ها تا عمق چهار متری در منطقه «ناودرمن» به معنای (منطقه محصور شده بین کوهستان) در 40 کیلومتری کرمانشاه شد.

استاد دانشگاه کمبریج گفت: طی این مدت حدود 260 غار و پناهگاه صحرایی در مساحت حدود 150 کیلومتر کشف شد و شواهد زیست محیطی همچون ابزار سنگی و استخوان حیوانی در این محوطه حکایت از زندگی نئاندرتال ها می داد.

وی درباره اولین دندان انسان نئاندرتال در ایران که طی روزهای گذشته، کشف شد، گفت: برای کسب اطلاعات بیشتر از این دندان با هشت میلی متر طول، مطالعات آغاز و سی تی اسکن انجام شد که این مطالعات نزدیک به یک سال طول کشید و مشخص شد دندان به صورت قطعی مربوط به کودک 6 ساله نئاندرتال است ولی جنسیت آن مشخص نیست.

این دندان بر اساس آزمایش های سن سنجی مطلق رادیو کربن 14، دارای سنی ما بین 42 تا 45 هزار سال است و این نئاندرتال متعلق به جوامع نئاندرتال نزدیک به عصر حاضر محسوب می شود.

میزان کمی از جِرم روی دندان را برداشتیم تا بدانیم آخرین غذایی که این کودک خورده و حتی به دلیل شیری بودن دندان، آخرین غذای بلع شده توسط مادر کودک چه بوده که می توان به یافته هایی از نوع غذاهای آن دوران و گونه گیاهان تغذیه ای دست یافت.
وی با بیان اینکه مطالعات DNA دقیق ترین مطالعات ژنتیکی است که در مورد این دندان انجام شده است، گفت: مطالعات تکمیلی در مورد این دندان در حال انجام است.

آزمایشگاه های کمبریج، آکسفورد، بوردو فرانسه، بولونیا ایتالیا و آلمان تاکنون در زمینه تحقیقات این دندان با ما همکاری داشته اند.

به گفته وی این دندان، ششمین دندان شیری یا نیش انسان های نئاندرتال در دنیاست که پیش از این در کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و بلژیک کشف شده است.

نئاندرتال ها انسان های کاملا اروپایی بودند که ژن آنها به آفریقا وارد نشد و تنها نمونه بسیار کمی طی چند سال قبل در مصر و مراکش از این قاره کشف شد این انسان ها 39 تا 41 هزار سال پیش از بین رفته اند.

اولین نشانه ها از نئاندرتال های اولیه به حدود 130 تا 230 هزار سال پیش در اروپا برمی گردد و تحقیقات نشان می دهد به تدریج به سمت شرق پراکنده شده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1