29 مارس 2024 - 10:28

شکست «تعطیلات زمستانی» در مناظره تلویزیونی

29 اکتبر 2018 - 08:00 dsfr.ir/vr5a6

شکست «تعطیلات زمستانی» در مناظره تلویزیونی
asretashakol.ir
تعطیلات زمستانی

چند تن از نمایندگان مجلس در جریان مناظره ای با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کردند که این سازمان هیچ طرح و برنامه ای برای ساماندهی تعطیلات زمستانی به مجلس ارائه نکرده است.

در این مناظره که جمعه شب از شبکه یک پخش شد، همچنین به این موضوع اشاره شد که هیچ طرح پژوهشی و دانشگاهی پیرو تعطیلات زمستانی انجام نشده است و تنها افراد اظهار نظر خود را در این باره اعلام می کنند.

معاون گردشگری کشور در این مناظره با بیان اینکه معمولا افرادی که در حوزه سفر برنامه ریزی می کنند، سفرهای خود را طبق تعطیلات فرزندانشان هماهنگ خواهند کرد، گفت: «در نظر داریم با اجرای این طرح، ساماندهی تعطیلات انجام و بخشی از تعطیلات به زمستان منتقل شود تا در این ایام مردم بتوانند به سفر بروند.»

ولی تیموری تصریح کرد: در قالب طرح تعطیلات زمستانی به دنبال این هستیم که برای دانش آموزان یک تنفس تحصیلی ایجاد کنیم و بحث ما این بود که شروع سال تحصیلی چند روز زودتر انجام شود.

جبار کوچکی نژاد، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: «تعطیلات ما در کشور مشخص است. در تمام دنیا نیز تعطیلات را به تعطیلات زمستانی و تابستانی تقسیم کرده اند. سوال ما این است که طراحان این ایده کدام یک از تعطیلات موجود را می خواهند حذف کنند؟

حمایت میرزاده، نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه متولی تعطیلات در کشور فقط سازمان میراث فرهنگی نیست، این سوال را مطرح کرد که آیا درباره این موضوع جلسه ای با نمایندگان یا سازمان های دیگر برگزار شده یا خیر؛ که پاسخ تیموری به آن، این بود: « این موضوع برای امروز و روز قبل نیست. به کرات با نمایندگان کمیسیون های اجتماعی درباره آن بحث شده است.»

جبار کوچکی نژاد اما تاکید کرد که باید اول مشخص شود چقدر به داشتن تعطیلات زمستانی نیاز است؛ آن هم در شرایطی که در قانون آمده دانش آموزان باید ۳۷ هفته به مدرسه بروند و تصویب شده که از اول مهرماه کلاس ها شروع شود. وی همچنین این سوالات را مطرح کرد که بر اساس چه روش و اصولی این موضوع مطرح می شود؟ و اگر دولت مصمم است که این طرح را اجرایی کند چرا لایحه ای به مجلس نمی دهد؟

تیموری در پاسخ گفت: آنقدر مجلس موانع و قوانین سخت و سفتی دارد که به ما می گفتند اگر این لایحه آورده شود، رد خواهد شد. اگر این انعطاف وجود داشته باشد که تعطیلات جابه جا شود یا شروع سال تحصیلی از زمان دیگری باشد می توانیم آن را به مجلس ارائه کنیم. امیدوارم در پایان این برنامه به این مساله برسیم که این انعطاف در مجلس برای تغییر قانون وجود دارد.

حمایت میرزاده اما در ادامه با طرح این سوال که اگر کشور تعطیل شود، گردشگری رونق پیدا می کند، تصریح کرد: «آیا شما آماری دارید که چند درصد از خانواده ها، فرزند دانش آموز ندارند، کارمند هم نیستند اما به نان شب محتاجند؟ در زمانی که سفر بسیار گران است، این گروه به سفر نمی روند. بنابراین باید مسائل اقتصادی را نیز در نظر بگیرید.

وی همچنین از دشواری عبور و مرور بین شهری در زمستان به عنوان یکی از موانع استفاده از تعطیلات زمستانی برای سفر یاد کرد و گفت: «کشور ما کوهستانی است. در زمستان بارها، سازمان های متولی می گویند اگر کار فوری ندارید از منزل خارج نشوید؛ آن وقت ما می خواهیم مردم در زمستان به سفر بروند! برای مثال کسی که در آذربایجان زندگی می کند، اصلا نمی تواند از استان خود بیرون بیاید چراکه خیلی از راه ها بسته است.

این نماینده مجلس همچنین بر چالش های آموزشی نیز در رد طرح تعطیلات زمستانی تاکید کرد. در پایان نیز تیموری یادآور شد: ما آنقدر در اجرای یک طرح وارد مشکلات حقوقی آن می شویم که الزامات اجتماعی فراموش می شود. در طول سال تحصیلی بهتر است یک تنفسی ایجاد شود. از این فرصت می توان برای رونق گردشگری استفاده کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1