28 مارس 2024 - 23:19

مگر ورود خودرو به نقش جهان ممنوع نیست؟

15 اکتبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/sh8n5

مگر ورود خودرو به نقش جهان ممنوع نیست؟
tourism.doctv.ir
نقش جهان

ورود خودرو به میدان نقش جهان، این میراثی جهانی از چهارسال پیش ممنوع است مگر اینکه هزار و یک اما و اگر وجود داشته باشد که هربار به بهانه ای هوای میدان را دود بگیرد.

از سال 1393 که ورود خودرو به میدان نقش جهان به همت سرهنگ حسین حسین زاده ممنوع شد، شهر برای نخستین بار طعم پیاده راه را چشید و شهروندانی که تا پیش از این فراموش کرده بودند خودرو آنقدرها هم که به نظر می رسد رفاه نیاورده، به این مساله پی بردند.

در پی تلاش نیروی انتظامی استان اصفهان برای پیاده راه شدن میدان نقش جهان، شورای اسلامی چهارم شهر اصفهان نیز مصوبه ای گذراند که به موجب آن ورود خودرو به میدان قش جهان ممنوع شده و شهرداری اصفهان موظف به حذف آسفالت و طراحی سنگفرش در میدان نقش جهان شد.

چهارشنبه هفته گذشته سه زوج اروپایی با خودروهای کلاسیک هم سن و سال خودشان بعد از سفری 2 و نیم ماهه به اصفهان رسیده و با شعار صلح و دوستی، به سادگی وارد میدان نقش جهان شدند. کمیته خودروهای کلاسیک اصفهان که پیش از این نیز تجربه خودنمایی در میدان نقش جهان را داشتند به آنها پیوسته و تبدیل به سوژه های خوش آب و رنگ دوربین عکاسان شدند. 

این در حالی است که ورود خودرو به میدان نقش جهان، این میراثی جهانی از چهارسال پیش ممنوع است و هیچ کجای این قانون نیامده است "به جز خودروهای کلاسیک" یا "به جز خودروهای میهمانان خارجی" یا حتی "به جز خودروها سفیران صلح و دوستی".

گرچه نباید تندروی کرد و می توان پذیرفت گاهی ورود خودرو به میدان نقش جهان اجتناب ناپذیر است اما نباید از خاطر برد که رفت و آمد خودرو نباید به رویه ای تکراری تبدیل شود و به هر بهانه کوچک و بی ارزشی قبح ورود خودرو به یک میراث جهانی را از میان برد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1