19 آوریل 2024 - 17:44

تبریز میزبان کنفرانس بین المللی سیاو

1 اکتبر 2018 - 08:00 dsfr.ir/y36ay

تبریز میزبان کنفرانس بین المللی سیاو
rooziato.com
تبریز 2018

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری کنفرانس بین‎المللی معماری بومی سیاو / ایکوموس ۲۰۱۸ به میزبانی تبریز خبر داد.

مرتضی آبدار با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به انتخاب کمیته بین المللی معماری بومی (سیاو / ایکوموس) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کنفرانس ۲۰۱۸ با موضوع "میراث فرهنگی و توسعه پایدار" از ۹ تا ۱۱ مهر ۱۳۹۷، در تبریز برگزار می‎شود. 

وی با اشاره به عنوان بین‎المللی کهن شهر تبریز در سال ۲۰۱۸ "پایتخت گردشگری جهان اسلام" غنی بودن میراث فرهنگی و تاریخی اصیل تبریز را دلیل اصلی انتخاب از سوی کمیته بین المللی معماری بومی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش، دانست و گفت: تبریز شهری است که از غنای میراث فرهنگی و تاریخی اصیلی برخوردار است و به سبب اهمیت میراث کهن این شهر، شاهد برگزاری کنفرانسی بین‎المللی برای نخستین بار در کشور و شهر تبریز خواهیم بود. 

هدف ایکوموس تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی افزایی از میزان گستردگی و آسیب پذیری میراث فرهنگی و همچنین تلاش در جهت حفاظت و ارتقای میراث فرهنگی است. 

آبدار در ادامه به محورهای اصلی و فرعی این کنفرانس اشاره کرد و گفت: محور اصلی کنفرانس تحت عنوان ”میراث فرهنگی و توسعه پایدار“ بوده و محورهای فرعی آن شامل حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان محرک و هدایت کننده توسعه پایدار، میراث بومی تبریز، ایران و خاورمیانه، میراث بومی و پایداری موردهای مطالعاتی عنوان شده است که در خصوص این موارد از ۱۲ کشور به علاوه ایران، معماران و اساتید برجسته به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت. 

وی در پایان با اشاره به برگزاری کمپ مستند نگاری معماری «ورنادوک» پیش از کنفرانس بین المللی سیاو/ ایکوموس در بازار تاریخی تبریز، متذکر شد: پیش از برگزاری کنفرانس بین المللی سیاو، اردوی ورنادوک، با موضوع مستندنگاری بازار تبریز با حضور اساتید و فعالان برجسته بین‎المللی معماری در "سرای میانی حاج حسین" برگزار شد، در این کمپ معمارانی از کشورهای صربستان، پرتغال، چین، تایلند، سوریه و ایران حضور داشتند که آثار آن‎ها در روزهای برگزاری کنفرانس به نمایش درمی‎آید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1