19 مارس 2024 - 11:37

ارزیابی دونرخی شدن هزینه هتل ها

16 سپتامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/c89zx

ارزیابی دونرخی شدن هزینه هتل ها
uupload.ir
اقامتگاه

رئیس جامعه هتلداران کشور اظهار کرد: دونرخی شدن هزینه هتل ها سبب رضایت گردشگران خارجی شده و در عین حال خللی در کار آژانس ها ایجاد نکرده است؛ چراکه این طرح مختص افرادی است که تنها به ایران سفر می کنند و هزینه هتل ها برای مسافران آژانس ها به همان روش گذشته محاسبه می شود.

جمشید حمزه زاده در پاسخ به این موضوع که دونرخی شدن هزینه هتل ها می تواند قیمت بسته سفری به ایران را افزایش دهد و در شرایط کنونی سبب نیامدن گردشگران خارجی به ایران شود، تاکید کرد: در اکثر کشورهای دنیا قیمت هتل به صورت ارز محاسبه می شود و این پیشنهاد برای اولین بار در جهان از سوی ما مطرح نشده است. به علاوه موضوع افزایش نرخ ارز شامل حال همه گردشگران نشده و مختص افرادی است که به صورت تنها به سفر می آیند.

در حال حاضر هزینه ها به صورت ریال محاسبه می شود ولی در صورت تصویب طرح دونرخی شدن نیز، افرادی که در قالب تور و آژانس ها به ایران بیایند، هزینه هتل ها با همان روش قدیم برایشان منظور می شود. در حقیقت این طرح تقسیم بندی شده و ما به هیچ وجه برای تورها این موضوع را اعمال نخواهیم کرد.

حمزه زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به منفعت بیشتر گردشگران خارجی نسبت به ایرانیان در این طرح، چه اقداماتی در دستورکار قرار دارد تا هتل ها در ایام شلوغ خود از این موضوع سو ءاستفاده نکنند، تصریح کرد: اولویت هتلدار برای دادن اتاق به گردشگران تنها بر مبنای زمان مراجعه آنها است و هرکس زودتر مراجعه کند می تواند در آن هتل پذیرش شود و هیچ بحث دیگری در این موضوع مطرح نبوده و نیست.

رئیس جامعه هتلداران کشور ادامه داد: دو نرخی شدن به نفع گردشگران خارجی بوده و آنها را برای آمدن به ایران ترغیب می کند؛ چراکه باتوجه به نوسانات ارزی کشور، بعضا افراد سودجو و فرصت طلب ارز آنها را با قیمت های پایین تر از بازار به ریال تبدیل کرده و آنها بعدا که این موضوع را می فهمند ناراحت شده و به این صورت نارضایتی زیادی ایجاد می شود که تبلیغ بدی برای کشور است.

حمزه زاده درباره افزایش نرخ هتل ها نیز گفت: طبق رویه موجود، ما هرساله و در ماه مهر نسبت به نرخ تورم افزایش قیمتی را انجام می دادیم ولی امسال باتوجه به وضعیت اقتصادی، موضوع قدری تغییر کرده است. چراکه در سال های گذشته نرخ تورم ۱۰ تا ۱۲ درصد بود اما امسال این نرخ بالاتر بوده است.

در تلاشیم تا یک نرخ معمول را تعیین کنیم و پیشنهادمان افزایش نرخ ۲۰ درصدی است که سیاستی کلی برای تمامی هتل ها است اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده و نتیجه موضوع بعد از جلسه هفته آینده مشخص می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایلنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1