29 مارس 2024 - 12:53

تالاب صورتی و تولید نمک سفید

13 سپتامبر 2018 - 14:00 dsfr.ir/rx7rh

دریاچه و تالاب صورتی لیپار

دریاچه و تالاب صورتی لیپار در 20 کیلومتری نوار ساحلی چابهار - بریس جاذبه ای شگفت انگیز، زیبا و دیدنی برای گردشگران و مکانی مناسب برای تولید نمک سفید دریایی است.

دریاچه صورتی لیپار به سبب جذابیت های خاص خود، تولید نمک طبیعی و فروش صنایع دستی بومی و محلی توسط زنان و کودکان در اطراف آن در طول سال میزبان شمار زیادی از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

این تالاب جاذبه ای شگفت انگیر در کنار آب های آزاد سواحل مَکُّران است که نقش بسزایی در جذب گردشگر دارد.

دریاچه صورتی با جاذبه های شگرف علاوه بر زیبایی های منحصر بفرد مانند رنگ صورتی آب و تولید نمک، محل تجمع انواع پرندگان و لاک پشت های دریایی است.

تالاب لیپار در 2 طرف جاده چابهار- بریس واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب و همجوار بودن جاده ساحلی روزانه صدها گردشگر و افراد محلی از آن دیدن می کنند.

گردشگران با حضور در تالاب و دریاچه صورتی می توانند نمک خوراکی، دارویی و انواع صنایع دستی زنان ساکن در روستای کیژدپ لیپار را خریداری کرده و به عنوان سوغات ببرند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار اظهار داشت: این تالاب به علت وجود پلانکتون های گیاهی زیاد و غنی بودن آب آن از مواد آلی و معدنی و قرار گرفتن در نزدیکی روستای لیپار به «تالاب صورتی لیپار» معروف شده است، آب این تالاب از طریق رودخانه لیپار هدایت و تامین می شود.

اشرفعلی حسینی اظهار داشت: رنگ آب دریاچه لیپار یا دریاچه صورتی در تابستان و با گرم شدن هوا تبدیل به قرمز و صورتی می شود.

عوامل و جریانات دریایی حاصل از طوفان های مونسون نیز سبب افزایش بیش از حد پلانکتون های گیاهی در این دریاچه می شود.

حسینی وجود انواع پرندگان، لاک پشت های سبز، دلفین ها در گواتر و بریس، بنادر صیادی و گردشگری، ساحل شنی، ماسه ای و صخره ای در سواحل چابهار را از جاذبه های مهم گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی عنوان کرد.
 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1