28 مارس 2024 - 06:43

عرضه ارز مسافرتی مجددا آغاز شد

10 سپتامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/wq6j2

ارز مسافرتی

فروش ارز مسافرتی از روز یکشنبه در شعب منتخب بانک ملی ایران آغاز شد و هموطنان می توانند با ارایه مدارک مورد نیاز، برای تهیه ارز به این بانک مراجعه کنند.

بنا بر اعلام این بانک، عملیات فروش ارز مسافرتی در شعب میرداماد، اسکان، مرکزی، بازار، امام حسین (ع)، هفتم تیر، استاد معین و کاشف انجام می شود.

بانک مرکزی ایران هفته گذشته به بانک ها اجازه داد تا 23 مورد ارز خدماتی هموطنان را در بازار تامین کنند.

تا پیش از اعمال سیاست های جدید ارزی در 16 مردادماه، بانک ملی ایران به همراه بانک های پارسیان، ملت، سامان و تجارت تامین ارز مسافرتی به نرخ ارز رسمی اعلامی بانک مرکزی را برعهده داشتند اما در رویه جدید که تخصیص ارز مسافرتی یارانه ای برداشته شده است، تامین ارز به نرخ بازار انجام می شود.

سقف تخصیص ارز مسافرتی پنج هزار یورو است و متقاضی برای خرید آن باید بلیت، گذرنامه و روادید (برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را به بانک یا صرافی ارایه کند.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی و دانش آموزی، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین المللی و محافل علمی و هزینه چاپ مقالات علمی، هزینه شرکت در نمایشگاه های خارجی از کشور، حق الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اجاره و اشتراک شبکه های اطلاعاتی (اینترنت و رویترز)، هزینه برگزاری همایش های بین المللی و اعطای جوایز جشنواره ها و مسابقات و هزینه انجام آزمایش های علمی و فنی از مواردی است که در صرافی ها تامین می شود.

همچنین تامین ارز انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین المللی، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه شرکت های هواپیمایی ایرانی، هزینه شرکت های بیمه ایرانی، هزینه شرکت های اعزام کننده زائران به عتبات و عمره مفرده، ثبت نام در آزمون های بین المللی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، هزینه بابت رانندگان حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، شرکت در دوره های آموزشی و پژوهش خارج از کشور، ثبت نام و شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، هرینه خدمات کنسولی سفارتخانه های خارجی، هزینه های ارزی شرکت های مسافرتی و گردشگری، هزینه های حمل و ترانزیت و توزیع محموله های پستی بین المللی، بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی از دیگر مواردی است که صرافی ها مجاز به انجام آن هستند.

به گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزِی، تنها سه درصد از عملیات های ارزی در کف بازار و در صرافی ها انجام می شود و عمده معاملات ارزی به شکل حواله در نیما صورت می پذیرد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، دیروز حجم فروش ارز صادراتی در سامانه «نیما» به یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون یورو رسید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1