19 آوریل 2024 - 11:15

جشنواره فرهنگ و هنر ایرانی در هند برگزار شد

9 سپتامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/gp0pg

جشنواره فرهنگ و هنر ایرانی در هند

جشنواره دو روزه فرهنگی هنری با موضوع فیلم، هنر و صنایع دستی ایرانی در مجموعه شهرک سینمایی شهر نویدا در ایالت اتارپرادش هند برگزار شد.

این جشنواره با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و شاخه بین الملل صنایع رسانه و سرگرمی (وابسته به مجتمع فعالیت های رسانه ای و آموزش عالی مروه) و با حضور رییس مجتمع و رییس دانشگاه رسانه و هنر، هنرمندان، دانشجویان و دست اندرکاران سینما و رسانه روز جمعه به کار خود پایان داد.

حجت اله عابدی معاون رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو گفت: در این جشنواره فیلم های فاخر سال های اخیر سینمای ایران در کنار نمایشگاه های فرهنگی و هنری از جمله نمایشگاه صنایع دستی ایرانی همچون فرش، خاتم، شیشه، سفال، پارچه قلمکار، مس، فلزکاری، نمایشگاه های عکس از آثار و ابنیه تاریخی و معماری و هنر اسلامی، مناظر و طبیعت ایران و نمایشگاه عکس از شاهنامه به نمایش درآمد.

به گزارش روابط عمومی رایزنی فرهنگی در برنامه افتتاحیه سندیپ مروه رییس مجتمع و رییس دانشگاه رسانه و هنر، گفت: هنر به ویژه فیلم آینه ای است که ما را نه تنها به فرهنگ های مختلف دنیا آشنا می سازد بلکه ما را تفکر در مشترکات و ارزش های فرهنگی بین کشورها و تمدن های گوناگون وا می دارد.

تماشا و مطالعه فیلم های ایرانی برای همه به خصوص برای محصلین این رشته باعث رشد سطح فهم و درک آنها نسبت به تولید فیلم خواهد بود که کارگردان و هنرپیشه های ایرانی چگونه با محدودیت هم توانسته اند فیلم هایی را بسازند که مورد استقبال در سراسر جهان است. ما هم باید تلاش کنیم فیلم هایی را تولید کنیم که بتواند مورد توجه عامه مردم و هنرمندان قرار گیرد.

اشوک تیاگی دبیر کل شاخه بین الملل صنایع رسانه و سرگرمی وابسته به مجتمع فعالیت های رسانه ای و آموزش عالی مروه نیز در ابتدا از روابط دیرینه و تنگاتنگ هند و ایران و همین طور هم نژاد بودن این دو ملت یاد کرد و گفت: بین دو کشور هند و ایران مشترکات فرهنگی فراوانی وجود دارد.

وی از شباهت های واژگان زبان هندی و فارسی سخن راند و زبان اردو را محصول تلاقی دو تمدن باستانی هند و ایران دانست و ادامه داد شیوایی و شیرینی زبان اردو مرهون واژه های فارسی است.

حجت اله عابدی معاون رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو هم در سخنانی ظهور سینمای معنی گرا را یکی از محصولات و دستاوردهای متعدد انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.

عابدی خاطرنشان کرد که امروز قرارداد فرهنگی ایران و هند 62 ساله شده است و تاکید کرد خانه فرهنگ ایران در دهلی نو فعالیت های متعددی را با همکاری و مشارکت موسسات، سمن ها و نهادهای مختلف هندی اجرا می کند که جشنواره فیلم یکی از آنهاست.

وی در ادامه برگزاری فستیوال بزرگ فیلم ایرانی با مشارکت 'وزارت اطلاع رسانی و رسانه هند' در سال 2016، حضور در جشنواره های مشهور فیلم در هند همچون گوا، گواهاتی، کلکته، چنای، دهلی، We Care و مشارکت در برگزاری جشنواره های فیلم ایرانی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی همچون گونکا، جاگانات و ایگنو در دهلی، و دیگر شهرها مثل بریلی، لکهنو، کشمیر و همچنین کتابخانه مرجع 'رضا' در شهر رامپور را تنها به عنوان نمونه هایی از فعالیتهای اخیر رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو در زمینه فیلم ایرانی ذکر کرد.

عابدی همچنین توضیح داد که در حال حاضر 8 فیلم ایرانی در جشنواره بین المللی فیلم جاگران در هند در حال نمایش است که از دوماه پیش در دهلی شروع و پس از نمایش در 16 شهر دیگر در بمبئی خاتمه خواهد یافت.

این جشنواره با نمایش فیلم 'بادیگارد' ساخته ابراهیم حاتمی کیا آغاز به کار کرد. عابدی درباره دلیل این انتخاب گفت: این فیلم نشان می دهد که چگونه ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم است و دانشمندانش به بهانه فعالیتهای اتمی ترور می شود در حالیکه این برنامه ها تماما صلح آمیز و برای تولید برق یا مواد پزشکی است.

عامر عبد الله مدیر دانشکده سینما در این مجتمع رسانه ای و آموزشی عالی هم در سخنانی خود را یکی از علاقه مندان و شیفتگان سینمای ایران بویژه آقای مجید مجیدی اعلام کرد و گفت تمامی آثار ایرانی را دنبال و بویژه ساخته های آقای مجیدی را تماشا و مطالعه می کند.وی به دانشجویان حاضر در جمع نیز توصیه کرد که فیلم های مثل رنگ خدا و بچه های آسمان را حتما تماشا کنند.

وی همچنین از عباس کیارستمی و اصغر فرهادی نیز به عنوان دو نمونه از بزرگان سینمای سالهای دورتر و اخیر ایران یاد کرد و ساخته هایشان را ارزشمند دانست.

شایان ذکر است تنها در مدت یکی دوساعت پیش از افتتاح رسمی برنامه، بیش از 2000 نفر از نمایشگاههای فرهنگی و هنری ایرانی بازدید داشتند.

شهرک سینمایی نویدا در ایالت اتارپرادش هند بزرگترین شهرک سینمایی در زمینه تولیدات رادیو و تلویزیونی و رسانه در هند و شاید در جهان به شمار می آید که در آن 15000 ایستگاه رادیویی، تلویزیونی، ماهواره ای و اینترنتی روزانه تولیدات خود را در سراسر هند و جهان عرضه می کنند.

'ماروا استودیو' علاوه بر ایستگاه رادیویی 'Noida' با 17 ساعت پخش در شبانه روز، یک تلویزیون اینترنتی (MStv) 24 ساعته را نیز اداره می کند که 20 درصد برنامه هایشان زنده و بقیه ضبط شده است.

ساخت انیمیشین، برگزاری فستیوالهای ویژه بیش از 40 کشور، برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری بویژه جشنواره های فیلم و نمایشگاههای هنری، ساخت فیلمهای سینمایی نیز از جمله دیگر فعالیتهای آن موسسه می باشد.

همچنین برگزاری کارگاههای تخصصی یک تا 15 روزه با حضور مدرسین داخلی و خارجی از جمله کارگردانان و دست اندرکاران فیلم و رسانه به علاوه دوره های منجر به مدرک سه ماهه، یکساله و کارشناسی سه ساله در این مجتمع در جریان است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1