29 مارس 2024 - 09:49

نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری شهرها

9 سپتامبر 2018 - 08:00 dsfr.ir/h87pk

نتایج یک پژوهش نشان می دهد هرچه تقویت و انسجام عمل بین مولفه های همکاری و ارتباطی مدیریت شهری و ساکنان محلی از استحکام بیشتری برخوردار باشد، به همان اندازه در حوزه مدیریت و گردشگری پایدار رابطه بهتری وجود خواهد داشت و از طرفی نقش مدیریت هدفمند بیشتر حائز اهمیت خواهد شد.

کارشناسان معتقدند گردشگری شهری فعالیتی در حال گسترش است و به تازگی به صورت یک منبع اقتصادی مهم درآمده و نقش موثری در سیاست های توسعه محل ایفا می کند. اما رشد آن، افزون بر اینکه تغییرات شگرفی را در زندگی شهری به وجود می آورد، پدیدآورنده یک رشته مشکلات کارکردی و سازمانی نیز هست.

در این راستا یکی از گام های مهم برای رسیدن به توسعه پایدار گردشگری در هر مکانی در مرحله اول نیازمند آگاهی از قابلیت ها، توانمندی ها و نیز نقاط ضعف و قوت آن منطقه و در گام بعدی شناخت از زیرساخت ها و امکانات مرتبط با فعالیت های گردشگری است. در پژوهش مورد اشاره که به همت محسن بهرامیان و علی شمس الدینی انجام شده سعی شده برخی از عوامل تاثیرگذار مدیریت شهری بر صنعت گردشگری در رسیدن به توسعه پایدار بررسی شود.

نتایج این پژوهش که به صورت مشخص روی شهر مرودشت انجام شده نشان می دهد در زمینه میزان هماهنگی بین ارگان های تصمیم گیرنده، ۹/ ۳۳ درصد مصاحبه شوندگان وجود هماهنگی بین ارگان های تصمیم گیرنده را متوسط ارزیابی کرده اند و این نشانگر این است که قطعا یکی از برنامه های مهم مدیران شهری مرودشت باید ایجاد بستر مناسب و تعاملی در هماهنگی های موجود صنعت گردشگری بین ادارات و سازمان های ذی ربط گردشگری باشد.

بنابراین، برای بهبود وضعیت موجود استفاده از مدیران کارآزموده و متخصص بهترین گزینه در مدیریت و اجرا و کاهش هزینه ها و... خواهدبود. در همین حال، یکی دیگر از مولفه ها و عوامل تاثیرگذار از دیدگاه این پژوهش میزان حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری شهری است که متاسفانه ۹/ ۴۸ درصد از پاسخگویان کم بودن حمایت از این بخش را تایید کرده اند. بنابراین به نظر می رسد باید از راهکارهای مثبت و طرح های مفید در امر گردشگری که بعضا از سوی متولیان بخش خصوصی به عنوان پیشنهاد ارائه می شود، بیشتر حمایت کرد.

در ادامه پژوهش برخی دیگر از عوامل تاثیرگذار مدیریت شهری بر صنعت گردشگری تا حصول توسعه پایدار شهری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. براین اساس، در زمینه نقش و دخالت مردم محلی در تصمیم گیری ها، ۶/ ۳۴ درصد بر گزینه کم، تاکید داشته اند. این موضوع نشان دهنده آن است که مشارکت مردم محلی در تصمیم گیری های شهری شهر مرودشت کم بوده و تقریبا مردم هیچ گونه اطلاع یا مشارکتی در این زمینه ندارند.

از این رو باید مسوولان، مردم محلی را در تصمیم گیری های خود مشارکت دهند تا ضمن دخالت ایشان، موجبات موفقیت بیشتر شهر را در تقسیم نظارت بر امور تابعه شاهد باشند. در زمینه نقش همکاری های متقابل مدیران شهری و مردم محلی در توسعه گردشگری شهری نیز ۷/ ۵۱ درصد، بر گزینه خیلی زیاد تاکید کرده اند.

این درصد نشان دهنده این است که چنانچه در مقوله ارتباط با مدیران شهری و مشارکت مردم در تمامی زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و خاصه فرهنگی نمود داشته باشد، یعنی مدیران شهری کار را به گونه ای به مردم بسپارند و مردم محلی خود را سهیم در تصمیم گیری بدانند، به نوعی به یکی از اهداف در توسعه پایدار شهر نزدیک شده است.

در پژوهش حاضر نتایج به دست آمده نشان می دهد، بین مدیریت یکپارچه شهری و دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهری رابطه موثری برقرار است که به جذب گردشگر کمک فراوان خواهد کرد. از سوی دیگر، بین مولفه های همکاری و ارتباط مدیران شهری و مردم محلی جهت دستیابی به توسعه پایدار نیز رابطه وجود دارد و چنین استنباط می شود که همکاری بین مدیران شهری و مردم محلی همواره جوابگوی نیازهای گردشگری شهری و دسترسی به توسعه پایدار خواهد بود و این دو در کنار هم زمینه های رشد و احیای صنعت گردشگری در شهر مرودشت را به دنبال خواهد داشت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1