29 مارس 2024 - 08:57

مدرسه طبیعت، فرصتی برای آشنایی کودکان با مهارت های زندگی

8 سپتامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/3s4ag

مدرسه طبیعت

مدرسه طبیعت با هدف تعلیم مهارت زندگی و دوستی با محیط زیست، پذیرای کودکان 3 تا 12 سال است که با رهایی در دل طبیعت و لمس خاک، درختان و جانوران، هر آن چه زندگی ماشینی از او گرفته است را بازپس بگیرد.

تغییر بافت زندگی و رواج شهرنشینی و در نتیجه اسکان اجباری در آپارتمان های کوچک، به مرور پرسه زنی در طبیعت و شنیدن صدای آب و آواز پرندگان را به واژه ای غریب تبدیل کرده است. طبیعتی که می توانست به عنوان مدرس زندگی، درس های بزرگی به تمامی افراد در هر رده سنی بدهد.

با در نظر گرفتن این دوری و دوستی انسان از طبیعت، ایده راه اندازی مدرسه طبیعت برای نخستین بار توسط «عبدالحسین وهاب زاده» از صاحبنظران محیط زیست کشور مطرح شد و شهریور سال 1393 با ابتکار او نخستین مدرسه طبیعت در مشهد شکل گرفت. بعد از آن تعداد این مدارس بیشتر شد تا حدی که در حال حاضر 63 مدرسه طبیعت در کشور وجود دارد که آماده پذیرش کودکان 3 تا 12 سال هستند.

بنا بر گزارش ها، راه اندازی مدارس طبیعت از 30 سال گذشته در کشورهایی نظیر فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک آغاز و پس از گذر از کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن، اندونزی و مالزی، چهار سال پیش وارد ایران شد و در حال حاضر ایران با دارا بودن تنوع اقلیمی، فرهنگی و زیستی نخستین کشورخاورمیانه و آسیای جنوب غربی در راه اندازی مدارس طبیعت است.

چگونگی مدیریت این مدارس، قوانین حاکم بر آن و نحوه آموزش به کودکان درکنش و واکنش با محیط زیست و کارایی آن در زندگی روزمره کودکان، بهانه ای شد تا خبرنگار علمی ایرنا به گفت و گو با «مژگان احمدیه» مدیر یکی از مدارس طبیعت در تهران بپردازد.

به باور احمدیه، کودکانی که اوقاتی از روز را در مدارس طبیعت می گذرانند، افرادی مسوولیت پذیر، قانونمند و دارای اعتماد به نفس و دوستدار محیط زیست می شوند که تلاش می کنند فارغ از امر و نهی نظام آموزشی، پاسخ پرسش ها را خود بیابند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1