19 مارس 2024 - 13:36

گرانی زیرپوستی در هتل ها

6 سپتامبر 2018 - 14:00 dsfr.ir/l6459

گرانی زیرپوستی در هتل ها
safarme.com
هتلداری

برخی هتل ها درحالی خدماتشان را به خارجی ها ارزی و گران تر از قیمت معمول می فروشند که رییس جامعه هتلداران ایران اعلام کرد: هتل ها هنوز دو نرخی نشده اند.

اوایل مردادماه امسال جامعه هتلداران از تصمیمی برای دو نرخی کردن اقامت در ایران خبر داد، بهانه نوسانات ارز و ایجاد مشکلاتی برای مسافران خارجی در محاسبه نرخ اقامت به ریال بود که هر روز تغییر می کرد. هتلداران اواخر همان ماه در نشستی با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این درخواست را مطرح کردند که علی اصغر مونسان در این باره اظهار نظر کرد: در مجموع با این تصمیم موافقیم؛ چرا که باید از هتلداران حمایت کنیم تا سطح ارائه خدمات را گسترش دهند، اما ممکن است این موضوع عوارضی برای سایر بخش ها داشته باشد، به همین دلیل تشکیل یک کمیته برای بررسی این مورد با حضور جامعه هتلدارا ن و دفاتر خدمات گردشگری با معاون گردشگری می تواند اثرگذار باشد تا همه عوارض، مزایا و معایب این طرح دیده شود و تصمیم خوب و اثرگذاری بدون هرگونه حاشیه اتخاذ شود.

معاون گردشگری هم در ادامه این رایزنی ها از احتمال نصب تابلو ارزی در رزرواسیون هتل ها خبر داد و درباره این اقدام توضیح داد که قرار نیست با احتساب نرخ دلاری برای گردشگران خارجی قیمت اتاق هتل ها افزایش یابد. باید در این باره با هتلداران جلسه ای برگزار کنیم تا این نرخ کارشناسی شود. شاید به این نتیجه برسیم که در بخش رزرواسیون هتل ها تابلوی نرخ ارزی نیز نصب شود تا گردشگر سردرگم برای پیدا کردن نرخ ارزی در همان روز نماند. چون همیشه گردشگران و هتلداران این مشکل را داشتند که نمی دانستند با کدام نرخ باید ارز را تبدیل کنند. متاسفانه در این راستا اقداماتی هم انجام شد.

مثلا گزارش می رسید که راننده ها دلار را برای گردشگر چنج می کردند. باید صحبت شود که برخی از صرافی ها این اقدام را انجام دهند و گردشگران در صرافی دلار را چنج کنند.

حالا برخی هتل ها پیش از آن که تاییدیه دو نرخی صادر شود، خودشان دست به کار شده اند و خدماتشان را ارزی ـ ریالی می فروشند؛ هرچند که برخی دیگر این کار را از مدت ها قبل حتی پیش از نوسانات شدید ارز، انجام می دادند. با این حال جمشید حمزه زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ منکر این قضیه شد و گفت: طرح دو نرخی شدن هتل ها هنوز اجرا نشده و پیشنهاد ما در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درحال بررسی است.

کاری که هتل ها اکنون انجام می دهند چنج (تبدیل) ارز است و خدماتشان دو نرخی (ارزی ـ ریالی) نشده است.

بررسی ها از هتل ها نیز اظهارات رییس جامعه هتلداران را تا حدی تایید می کند؛ چرا که رزرواسیون برخی از هتل ها این روزها در مواجهه با مسافر خارجی مشابه چنجرهای ارز عمل می کنند.

یکی از تورگردان ها گفت: بیشتر هتل ها خدمات را با مسافر خارجی ارزی حساب می کنند، اگر آن مسافر و یا آژانس نتواند و یا نخواهد ارز بدهد، رزرواسیون هتل آن قیمت را که به یورو و یا دلار اعلام شده به نرخ روز محاسبه کرده و ما به ازای آن را تحویل می گیرد که دست کم قیمت اتاق دو تا سه برابر بیشتر می شود.

رییس جامعه هتلداران ایران پیش تر این اقدام هتل ها را که چند سالی است تدام دارد، تخلف دانسته و گفته بود: اگر ما کرایه های اتاق هتل ها را ارزی کنیم، همان قیمت ریالی را با توجه به نرخ بانک مرکزی به ارز تبدیل می کنیم. کرایه اتاق نباید بیشتر از نرخ ریالی آن باشد.

به گفته برخی از آژانس دارها که رزرو اتاق برای تورهای خارجی ها در فصل پاییز را شروع کرده اند، در بعضی از هتل ها نرخ های ارزی افزایش یافته، این درحالی است که طبق روال هرسال، مهرماه باید این افزایش قیمت را لحاظ کنند.

یکی از برگزارکنندگان تورهای اروپایی نیز گفت: هتل ها هنگام رزرو وقتی متوجه هویت خارجی مسافر می شوند ک نرخ را ارزی محاسبه می کنند که مابه ازای آن را به قیمت روز، از ما تومان می گیرند. با این اقدام قیمت اتاق گاهی تا بیشتر از دو برابر افزایش پیدا می کند.

درست است که تورها سال پیش با پایه ارزی پایین تری فروخته شده اند و تصور بر این است که اختلاف ارز سود زیادی را عاید تورگردان ها خواهد کردد، اما هزینه خدمات به همان نسبت بالا رفته و این سودی که همه از آن حرف می زنند چندان قابل توجه نیست، چون آژانس تمام هزینه ها را به قیمت روز و با ریال پرداخت می کند، درحالی که به خاطر تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز به کشور، هنوز پولی بدست نیامده است، بنابراین باید از جیب خرج کنیم تا وقتی که جبران شود.

رییس جامعه هتلداران از زمانی که زمزمه دو نرخی شدن هتل ها بلند شده منکر اعمال هرگونه سیاستی برای افزایش نرخ شده است. او پیش تر هم گفته بود: دو نرخی و یا ارزی شدن هتل ها، میان بری برای گران تر کردن کرایه اتاق ها نیست، اما نرخ های ارزی با توجه به اقتضاء کشور تعیین خواهد شد، طبیعتا ما نمی توانیم هتل هایمان را با لندن، پاریس و یا حتی ترکیه مقایسه کنیم، اما برای شفاف سازی و جلب نظر مهمانان خارجی بهتر است این تغییرات را اعمال کنیم تا مسافر خارجی از سردرگمی نجات یابد ... 

این درحالی است بررسی تابلو نرخ برخی از هتل ها بویژه پرستاره ها از جابه جایی نرخ های ارزی و افزایش قیمت آن ها حکایت دارد.
 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1