28 مارس 2024 - 06:04

تهدید گونه های جانوری با بی مهری به طبیعت

2 سپتامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/wa844

تهدید گونه های جانوری با بی مهری به طبیعت
kojaro.com
تهدید گونه های جانوری

استان قزوین با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی خاص خود از تنوع جانوری کم نظیری برخوردار است، اما بی مهری به طبیعت برخی از گونه های نادر آن را امروزه در معرض خطر و تهدید قرار داده است.

قزوین با وسعت 15 هزار و 821 کیلومتر مربع، از جمله استان های کم وسعت کشور محسوب می شود ولی به دلیل دارا بودن سه چهره کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی از تنوع مطلوبی زیستی بالایی برای گونه های جانوری برخوردار بوده و در حال حاضر نیز به عنوان ویترینی از تنوع گونه های شمال غرب کشور محسوب می شود.

زیستگاه های حیات وحش ارزشمندی در قزوین وجود دارد که تا قبل از مداخله انسان در آنها، گونه های جانوری موجود در آن نقاط نگرانی بابت ادامه حیات و نیز تامین غذا نداشتند اما با ورود انسان ها به طبیعت، عرصه برای ادامه زندگی آنها تنگ و تنگ تر شد تا جایی که روز به روز شاهد نابودی و حتی خطر انقراض بعضی از گونه های جانوری هستیم.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در حال حاضر و براساس فهرست سرخ اتحادیه جهانی، 19 گونه جانوری در معرض انقراض و در شرایط آسیب پذیری در منطقه شناسایی شده است.

سیاووش رضا زاده ادامه داد: خروس کولی دشتیدر، پلنگ ایرانی، کرکس کوچک، بالابان در معرض خطر انقراض (EN) و گونه های مختلف آهو، کل و بز، قوچ و میش ارمنی، زرده پر، اردک مرمری، عقاب شاهی، هوبره، افعی زنجانی، لاک پشت مهمیزدار، آگامای سر وزغی ایرانی و سس ماهی در شرایط آسیب پذیر (UV) قرار دارند.

مهمترین علت انقراض و در معرض خطر بودن گونه های جانوری و پرندگان، تخریب زیستگاه های این گونه ها همچون تالاب ها و جنگل ها هستند.
رضازاده در ادامه نماد تنوع زیستی استان قزوین را پرنده هما دانست و یادآور شد: تمرکز حیات وحش بیشتر در مناطقی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارند.

به گفته این مسئول، در حال حاضر سه منطقه حفاظت شده باشگل، الموت و طارم سفلی و چهار منطقه شکار ممنوع شامل رودبار الموت شرقی و غربی، آوج و الله آباد با مساحت 459هزار و 184 هکتار مامن حیات وحش در استان قزوین محسوب می شوند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1