19 مارس 2024 - 12:03

بلاتکلیفی نرخ ارزی هتل ها؛ دلار یا ریال؟

9 اوت 2018 - 13:00 dsfr.ir/q36bn

بلاتکلیفی نرخ ارزی هتل ها؛ دلار یا ریال؟
mehrnews.com
هتلداری

هتلداران از یک سو می خواهند نرخ ارزی با گردشگر خارجی محاسبه کنند اما از سوی دیگر نمی دانند کدام نرخ را در نظر بگیرند به همین دلیل اکنون هر هتلی قانون خودش در مواجهه با خارجی ها اجرا می کند.

چند روز پیش جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران به خبرنگار مهر گفت که قصد دارند تا پس از بررسی های لازم به همه هتلها اعلام کنند که از گردشگران خارجی نرخ ارزی دریافت شود. مانند همه کشورهای دیگر. اما این اقدامی بود که از مدتی است هتلداران آن را انجام می دهند هر کدام با ساز و کار خودشان. 

این روزها که خرید و فروش ارز به نرخ بالای ده هزار تومان غیر قانونی اعلام شده و نرخ رسمی که دولت تعیین کرده همان دلار چهار و هزار و اندی تومان است و کسی نمی تواند به راحتی خرید و فروش کند و صرافی ها تعطیل هستند و این بازار آشفته است، هتلداران اعلام کردند که می خواهند نرخ ارزی از مسافران خارجی بگیرند.

اما هنوز اجرای این تصمیم به صورت قانونی در نیامده است و کارشناسان در حال بررسی آن هستند اما برخی از هتلداران که همیشه مهمان خارجی می گیرند همچنان اعلام می کنند که از مهمان خارجی ارز دریافت می کنند عباس بیدگلی مشاور اجرایی جامعه هتلداران ایران می گوید که این اقدام آنها بر اساس دستورالعمل نرخ گذاری واحدهای اقامتی است که دو سال پیش سازمان میراث فرهنگی آن را ابلاغ کرد. در این دستورالعمل آمده که هتلداران می توانند اگر نرخ ارزی می گیرند براساس نرخ مرجع آن را محاسبه کنند.

اما بررسی ها حاکی از آن است که همه این هتلداران نرخ را براساس نرخ مرجع حساب نمی کنند بلکه برخی از آنها به قیمت بازار آزاد نیز دلار و یا یورو را با گردشگر خارجی محاسبه می کنند که در این باره نیز بیدگلی می گوید در این دستورالعمل الزامی وجود ندارد بلکه گفته شده که هتلدار می تواند براساس نرخ مرجع، قیمت را محاسبه کند.

با این وجود اکنون بررسی عملکرد هتلداران در محاسبه قیمت با گردشگران خارجی این گونه است که یا آنها از همان ابتدا این قانون را در هتل خود اجرا می کنند که هر گردشگر خارجی ملزم به پرداخت ارز است و اگر ارزی در اختیار ندارد باید آن را به ریال تبدیل کرده و بپردازد و یا اینکه می تواند از ابتدا به نرخ ریال بپردازد مانند همان مسافر ایرانی. آن هم نرخی که رزواسیون هتل برایش تعیین می کند که ممکن است براساس نرخ مرجع باشد و یا نه.

برخی از آنها هم نرخ ریالی بیشتری را برای مسافر خارجی در نظر می گیرند. معمولا هتلهای دولتی نرخ مرجع را در نظر می گیرند. اما برخی از آنها نیز می گویند که چون گردشگر خارجی توسط یک آژانس هندل می شود آن فرد می تواند با نرخ ریالی به هتل پول بدهد در هر حال قانون داخلی هر هتل با هتل دیگر متفاوت است تا شاید در آینده تکلیفی برای آن مشخص شود.

در این بررسی ها یکی از هتلهای پر ستاره در خیابان فردوسی تهران در پاسخ به این سوال که نرخ اتاق دو تخته برای دو گردشگر خارجی چقدر محاسبه می شود اعلام می کند که شبی ۲۰۱ دلار با صبحانه. که اگر نرخ ریالی آن را در نظر بگیریم می شود شبی ۸۴۷ هزار تومان. این نرخ برای رزرو اتاق دو تخته توسط ایرانی ها ۶۵۱ هزار تومان است.

هتلی در غرب تهران نیز اعلام می کند که اتاق دو تخته برای گردشگر ایرانی ۶۹۰ هزار تومان و همان اتاق برای گردشگر خارجی ۳۵۱ دلار و یا ۳۰۳ یورو نرخ دارد. در اینجا اختلاف قیمت بین نرخ ارزی و ریالی بسیار زیاد است.

هتل ۵ ستاره دیگری در تهران که بیشتر مهمانان خارجی دعوت شده از سوی دولت دارد نیز اعلام می کند که به دلار از مسافر وجهی دریافت نمی کند ولی اتاق دو تخته اش شبی ۶۸۴ هزار تومان است.

هتلی بزرگ در شیراز نیز اعلام می کند که برای دو مهمان خارجی در اتاق دو تخته ۱۵۳ دلار و برای مهمان ایرانی ۶۶۰ هزار تومان نرخ تعیین کرده است.

هتل مشهوری در اصفهان نیز حتی اگر مسافر هم بخواهد نرخ ارزی از او دریافت نمی کند و اتاق دو تخته خود را شبی ۵۸۵ هزار تومان نرخ گذاشته است.

یک گروه هتلهای پرستاره در یزد نیز این طور برنامه ریزی کرده که اتاق دو تخته یکی از هتلهایش را ۴۱۳ هزار تومان برای ایرانی ها در نظر گرفته و اگر گردشگر خارجی به آنجا مراجعه کند تا ۳۵۰ هزار تومان نیز به او خواهد فروخت. همین رقم برای اینکه گردشگر خارجی بتواند ارز بدهد ۱۳۰ دلار نرخ دارد. البته این نرخ برای فصل گردشگری یزد است.

هتلی ۴ ستاره در مشهد نیز اعلام می کند که برای دو مسافر خارجی در اتاق دو تخته ۵۸ دلار در نظر گرفته که اگر همین نرخ را بخواهد به ریال بپردازد ما آن را با نرخ دلار ۸ هزار تومانی البته تا همین لحظه محاسبه می کنیم که می شود ۴۶۴ هزار تومان. همین اتاق برای مسافر ایرانی ۴۳۵ هزار تومان است.

هتلی که به تازگی توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی در کرمانشاه شروع به کار کرده است نیز می گوید که نرخ ارزی از مسافر دریافت نمی شود.

هتلی در مرودشت نیز برای گردشگران داخلی و خارجی اتاق دو تخته معمولی را شبی ۲۴۰ هزار تومان تعیین کرده که برای گردشگر خارجی آن را با نرخ دلار دولتی حساب می کند.

بررسی وضعیت نرخ ارزی هتلها در این روزها نشان می دهد که آنها هنوز نمی دانند که باید نرخ ریالی را به دلار تبدیل کنند و یا نرخ ارزی را به ریال. این موضوع نیز برای آنها دردسر دیگری است چون اگر مسافر خارجی با نرخ مرجع ، قیمت ریالی را به دلار تبدیل کند مسلما دلار کمتری را می پردازد و در این صورت نیز هتلدار می بیند که با نرخ دلاری ارزش اتاقش در مقایسه با اتاق و ستاره هتلهای کشورهای دیگر افت شدیدی پیدا کرده است. به همین دلیل است که هتلداران قصد دارند تا با کمک کارشناسان روی این موضوع بیشتر بررسی کرده و با کمک سازمان متولی تدبیری برای آن بیاندیشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1