18 آوریل 2024 - 11:38

متولیان گردشگری ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ خواب ماندند!

20 ژوئن 2018 - 11:00 dsfr.ir/ju616

متولیان گردشگری ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ خواب ماندند!
mehrnews.com
جام جهانی روسیه

سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری ایران از فرصت حضور در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ عقب ماند و نتوانست در این رویداد فرصت های گردشگری کشورمان را به جهان معرفی کند.

اگر در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل فعالان گردشگری و محیط زیست دست در دست هم دادند تا حداقل یوز ایرانی روی هواپیما و پیراهن اعضای تیم ملی ایران نقش ببندد و با اما و اگرهایی در نهایت موفق به این کار شدند اما امسال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه یوز ایرانی در ابعاد کوچکتر روی پیراهن تیم ملی قرار گرفت تا سر و صدای خیلی ها بلند نشود که چرا کاری برای تبلیغ ایران در زمان جام جهانی انجام ندادید. 

گذشته از آن هیچ تبلیغاتی از سوی متولیان گردشگری ایران در جام جهانی دیده نمی شد قطعا منظور از تبلیغات پخش کردن بروشور و نصب بنرهای تبلیغاتی نیست بلکه قرار بود تا برنامه های فرهنگی و هنری زیادی در حاشیه مسابقات اجرا شود اما این اتفاق نیفتاد و مردم خودشان دست به کار شدند.

آرش نورآقایی فعال گردشگری و ایده پرداز نقش یوز روی پیراهن تیم ملی گفت: نقش یوز روی پیراهن و یا هواپیما آن اثرگذاری که ما مد نظر داشتیم را دیگر ندارد چون آن زمان روی پیراهن تیم ملی مشخص بود و ممکن بود برای همه این سوال را به وجود بیاورد که این چه نقشی است. اما الان اصلا این نقش روی پیراهن دیده نمی شود. کل این کار نمادین بود اما آن زمان اثرگذاری فرهنگی داشت. مردم پذیرفته اند که یوز مربوط به فوتبالیست های ماست ولی انگار خواست فدراسیون فوتبال با خواست مردم یکی نیست. چون آن طور که باید برای پررنگ شدن این نقش اقدامی انجام نداده است.

جام جهانی آوردگاه است که آدمها می توانند با پرزنت کردن خودشان فعالیت هایی را انجام دهند. به نظر می آید که در این زمان می توانستیم از ظرفیت سفارت خانه ایران استفاده کنیم و یا در حاشیه بازی ها با برگزاری برنامه های فرهنگی و .. کاری انجام دهیم اما همیشه فرصت هارا می سوزانیم.

در تکمیل صحبت های نورآقایی، فرهاد ایزدمنش یکی از کارشناسان گردشگری ورزشی به خبرنگار مهر گفت: مردم زیادی از کشورهای مختلف به روسیه رفته اند تا شاهد برپایی مسابقات فوتبال باشند این همان فرصتی بود که ایران می توانست با هر ایده جدیدی از آن برای معرفی جاذبه هایش استفاده کند حالا در هر قالبی که می توانست. از برپایی برنامه های فرهنگی و هنری گرفته تا تبلیغات. اما این کار انجام نمی گیرد به این دلیل که ایران هیچ وقت برای شرکت در رویدادهای بین المللی برنامه ای ندارد.

انگار سازمان میراث فرهنگی منتظر است بودجه ای به او تزریق کنند تا در این رویداد حاضر شود در حالی که این طور نیست و به راحتی می شد از فرصت حضور مردم هم در این باره استفاده کرد. ما می توانستیم از مردم به شکل برنامه ریزی شده ای بخواهیم ایران را به بهترین شکل تبلیغ کنند آیا این کار امکان پذیر نبود که به عنوان مثال پیراهن هایی با نقش جاذبه های ایران را به آنها هدیه کنیم و یا اقلام تبلیغاتی که هم معرف تیم ملی ایران باشد و هم معرف جاذبه های ایران؟ اما متاسفانه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در خواب غفلت است و تنها اقدام آنها جابه جایی مدیران است. شما بپرسید که چرا کاری انجام نشده آنها می گویند که ما تازه به این سازمان آمده ایم! 

برخی از شرکت کنندگان در مسابقات جام جهانی روسیه که ذوق و ایده متفاوت تری داشتند در هنگام سفرشان به این کشور، لباس هخامنشی پوشیدند برخی نیز لباس محلی شهرشان را به تن کردند تا توجه دیگران را به سمت خودشان جذب کنند و به دیگران توضیح دهند که ایران کجاست و این لباس متعلق به کدام یک از اقوام ایرانی است. 

از این دست مسافران در روسیه کم نیستند هنوز هم می توان در فضاهای مجازی مشاهده کرد که چطور تلاش می کنند که ایران را به دیگران معرفی کنند. اما به واقع چرا سازمان متولی گردشگری هیچ ایده پردازی را برای استفاده از این رویداد ها ندارد. 

ایران حتی نتوانست از فرصت تبلیغاتی که دور زمین بازی انجام می شود نیز استفاده کند. در این باره سال گذشته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در نشستی با متولیان گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و در پاسخ به این که می توان از فضای دور زمین فوتبال برای تبلیغ جاذبه های گردشگری، آثار تاریخی و هنرهای سنتی ایران استفاده کرد گفت: این فضاها از مدت ها پیش به فروش رسیده و اختصاص حتی یک سانتی متر هم الان برای تبلیغ محصولات جدید وجود ندارد اما می توانیم از فرصت برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری برای معرفی جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی ایران استفاده کنیم.

لیلا اژدری، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری همچنین در این جلسه پیشنهاد داد با توجه به برگزاری رویداد جام جهانی یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنیم.

اما اژدری پس از مدتی جای خود را به ابراهیم لاریجانی داد و این کمپین نیز هیچ گاه پیگیری نشد. حتی برنامه های فرهنگی و هنری نیز توسط سازمان میراث فرهنگی اجرا نشد. تنها یک برنامه هنری توسط بخش خصوصی در روسیه از سوی ایران برگزار شد که آن هم مربوط به حضور موسیقی دانان بود. هر چند که شهداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفته است؛ برخی از مخاطبان این طور فکر نکنند که گروه ما به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال به کشور روسیه سفر کرده است. هدف از سفر گروه ما به روسیه اجرایی کردن تفاهم نامه ای است که بین بنیاد رودکی و کنسرواتوار چایکوفسکی پیش از این به امضا رسیده و قرار بود اجراهایی را در این کشور داشته باشیم.

این اتفاقات نشان می دهد که جابه جایی مدیران تضمینی برای ادامه برنامه های آنها نیست، فرصت سوزی اقدام همیشگی سازمان میراث فرهنگی است و نداشتن ایده پرداز مشکلی همیشگی مدیرانی است که خالی از ایده هستند از سویی نباید منتظر سازمان متولی گردشگری برای معرفی ایران به کشورهای دیگر شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1