24 آوریل 2024 - 07:06

نرخ نجومی سفرهای خارجی در عید فطر؛ شمال باز هم شلوغ می شود

14 ژوئن 2018 - 09:00 dsfr.ir/1n9hh

نرخ نجومی سفرهای خارجی در عید فطر؛ شمال باز هم شلوغ می شود
ninitime.com
گردشگری شمال کشور

یک هفته از تعطیلات نیمه طولانی خردادماه گذشته، هنوز جاده های شمال خالی از مسافر نشده و زباله های جا مانده ی آن ها جمع نشده که تعطیلات دیگری پیش رو است، احتمالا با همان حجم ترافیک و زباله و همان کیفیت سفر.

اگر دست متولیان برای سامان دهی و برنامه ریزی سفر در تعطیلات نیمه خردادماه به خاطر ماه رمضان و ارتحال و وفات بسته بود اما در تعطیلات عید فطر محدودیت های عرفی و شرعی وجود ندارد، با این حال در سکوت مسؤولان، قیمت ها در حال رکودرزنی هستند.

در تعطیلات گذشته اظهار نظری رسمی درباره ی کنترل قیمت ها منتشر نشد و هیچ برخورد رسمی نیز با گران فروشان و متخلفان گزارش نشد، هرچند که مسؤولان سازمان هواپیمایی به قیمت بلیت ها واکنش نشان دادند اما آن ها هم توپ را به زمین مردم انداختند و توصیه کردند که از وب سایت های غیرمجاز خرید نکنند و اگر با متخلف روبه رو شدند، آن را معرفی کنند.

اکنون در وضعیت مشابه تعطیلات گذشته قرار گرفته ایم، نرخ ها افزایش صعودی خود را آغاز کرده اند و با شروع رسمی تعطیلات و سفرهای تابستان، قیمت برخی سفرها نجومی شده است. با این حال پیش بینی می شود با توجه به دردسرهای خرید ارز مسافرتی و هزینه سنگین عوارض خروج، در تعطیلات پیش رو نیز همچنان وسایل نقلیه شخصی به عنوان ارزان ترین نوع وسلیه ی سفر بیشترین مصرف را داشته باشد و جاده های شمال مثل همیشه با حجم سنگینی از ترافیک روبه رو شود.

بررسی قیمت تورهایی که به مناسبت تعطیلات عید فطر اجرا می شود، نشان می دهد نرخ برخی سفر داخلی، بویژه در مقاصدی چون کیش و شیراز، با سفرهای کوتاه مدت خارجی برابری می کند. یک سفر سه روزه به جزیره کیش با اقامت در بهترین هتل آن برابر است با سفری کوتاه به استانبول یا گرجستان، البته با اقامت در هتلی متوسط یا نازل. هزینه این سفر سه روزه به کیش برای یک نفر حدود ۵۶۰ هزار تومان تمام می شود، درحالی که اگر اقامت در بهترین هتل جزیره باشد، نرخ این سفر به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای یک نفر می رسد.

سفر هوایی به مشهد آن هم فقط برای دو شب با اقامت در هتلی سه ستاره برای یک نفر دست کم ۵۰۰ هزار تومان خرج برمی دارد که اگر بهترین هتل را برای اقامت انتخاب شود، این نرخ به بالای یک میلیون تومان می رسد. انتخاب هتل های متوسط نیز حدود ۹۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

اما تور هوایی شیراز در این روزهای گرم با اقامت در نازل ترین هتل های شهر دست کم ۷۰۰ هزار تومان تمام می شود که اگر هتل ۵ ستاره اختیار شود، قیمت این سفر چهار روزه برای هر نفر به یک میلیون تومان می رسد.

تور اسالم، خلخال و سوباتان که در این فصل طرفداران زیادی دارد به ۷۰۰ هزار تومان می رسد، تور سه و نیم روزه که با اتوبوس و چادرخوابی و یک شب اقامت در هتل همراه است.

نرخ تورهای یک روزه که بیشتر در مناطق طبیعی برگزار می شود نیز از ۱۲۰ هزار تومان شروع می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1