17 آوریل 2024 - 13:07

اجرای 15 برنامه به مناسبت هفته صنایع دستی در خراسان جنوبی

10 ژوئن 2018 - 13:00 dsfr.ir/hf7he

اجرای 15 برنامه به مناسبت هفته صنایع دستی در خراسان جنوبی
bazarparvane.com

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در نشست خبری که به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد اظهار کرد: «در راستای گرامی داشت هفته صنایع دستی برنامه های مختلفی در استان خراسان جنوبی در نظر گرفته شده که در این راستا 15 عنوان برنامه در دستور کار است.»

حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی این استان با بیان اینکه تقدیر از هنرمندان دارای نشان ملی در سطح استان یکی از این برنامه هاست افزود: «شب بازارهای صنایع دستی در طول هفته صنایع دستی در 11 شهرستان خراسان جنوبی برپا می شود.»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: شب بازارها با هدف معرفی صنایع دستی برگزار شده و امیداریم استقبال خوبی از شب بازارها شود و از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده دیدار صنعتگران، هنرمندان با مقامات مختلف استان است.

رمضانی با بیان اینکه طرحی به عنوان خداقوت صنعتگر و بازدید در جریان کمبودها از دیگر برنامه های در نظر گرفته برای هفته صنایع دستی است، افزود: برپایی سیاه چادر عشایری، سوغات صنایع دستی و با توجه به اینکه ایام سفرهای تابستانی پیش رو داریم در سطح شهرستان بیرجند و به ویژه شهرستان هایی که بیشتر در معرض سفر هستند برپایی سیاه چادر عشایری مدنظر است.

او با بیان اینکه در روستای حاجی آباد بیرجند مرکز آموزشی تولیدی نساجی سنتی افتتاح می شود اظهار کرد: «راه اندازی اتاق فکر در حوزه صنایع دستی با مشارکت محققان، هنرمندان و صنعتگرانی که سال ها در این حوزه فعال هستند از دیگر برنامه ها است.»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: «کارگاه میناکاری که یکی از صنایع دستی دیر پای است در بشرویه راه اندازی می شود و تاکنون در استان خراسان جنوبی در این رشته استقبال خوبی صورت گرفته و در شهرستان قاین مرکز آموزشی تولید صنایع دستی را داریم.»

همایش یک روزه بانوان صنعتگر در شهرستان فردوس، ایجاد روز بازار صنایع دستی در شهرستان فردوس، ایجاد روز بازار در کنار شب بازار کمک زیادی به معرفی و فروش صنایع دستی دارد و افتتاح نمایشگاه دائمی صنایع دستی در شهرستان نهبندان، برپایی نمایشگاه عکس صنایع دستی در بشرویه از جمله برنامه ها است.

او با بیان اینکه سال گذشته برنامه های مختلفی از جمله ثبت ملی روستای خراشاد به عنوان روستای ملی حوله بافی و ثبت جهانی آن هم در دست اقدام است افزود: برپایی کمپین تخصصی صادرات خرده فروشی صنایع دستی از دیگر برنامه ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال نمایشگاه سراسری صنایع دستی در آذرماه برگزار می شود افزود: دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی در شهرستان قاین از 5 تا 11 آذرماه برگزار می شود.

امسال حضور صنعتگران را در نمایشگاه های خارجی از جمله توکیو و در مسکو داشته و در زمینه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در فلورانس ایتالیا خواهیم داشت که حضور جهانی هنرمندان استان نشانه خوبی است تا ظرفیت های خراسان جنوبی معرفی شود.

دبیرخانه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی سال گذشته در خوسف راه اندازی شد و اولین سایت فروش در حوزه تراش سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان فردوس را شاهد بودیم و سال گذشته 200 نفر آموزش های مختلف صنایع دستی را دریافت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه 3 خانه صنایع دستی در شهرستان های بیرجند، قاین و فردوس داریم افزود: 25 مرکز آموزشی صنایع دستی در استان خراسان جنوبی داریم و در سال گذشته توانسته ایم 8 رشته از جمله نمدمالی، گیوه بافی، پخل بافی، برک بافی و سوزن دوزی را احیا کنیم.

او بیان کرد: سال گذشته 839 هزار دلار صادرات صنایع دستی داشتیم و سال آینده قرار است با همکاری مالک کاروان سرای قدیمی به نام "سرای خرازی" که بازار بیرجند واقع شده است تمام واحدهای آن در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد تا به طور دائم در آنجا مشغول به فعالیت باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از کمبود اعتبارات در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلایه کرد.

بسیاری از مدیران به احیای صنایع دستی و اشتغال زایی در این زمینه معتقدند اما مشاهده می کنیم اعتبارات بخش صنایع دستی بسیار اندک است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1