19 آوریل 2024 - 06:00

اعتراض به خشک شدن باغ وثوق الدوله پایتخت

5 ژوئن 2018 - 13:00 dsfr.ir/6g2ty

اعتراض به خشک شدن باغ وثوق الدوله پایتخت
khabaronline.ir
باغ وثوق الدوله

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با اعتراض نسبت به خشک شدن 769 اصله درخت در باغ وثوق الدوله که در تملک بنیاد مستضعفان است، از این نهاد خواست تا این باغ را در اختیار شهروندان قرار دهد.

محمد سالاری در جریان بازدید از منطقه 14 شهرداری تهران از باغ وثوق الدوله دیدن کرد و درباره این باغ گفت: این باغ از باغ های قدیمی شهر تهران و دارای 23 هزار متر مربع مساحت است که در خیابان نبرد قراردارد.

براساس بررسی ها این باغ در گذشته 1222 اصله درخت داشته که 769 اصله از این درختان خشک یا به کُنده تبدیل شده و صرفا 453 اصله از این درختان باقی مانده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: به عنوان رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعتراض شدید خود را نسبت به بنیاد مستضعفان (مالک باغ) اعلام می کنم.

سالاری خاطر نشان کرد: بنیاد مستضعفان می بایست تمام ظرفیت خود را برای حفاظت و نگهداری از باغ هایی که در تملک دارد به کار گیرد اما متاسفانه امروز ما شاهد از بین رفتن این باغ بسیار ارزشمند هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این باغ ها در گذشته متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگری بوده و بنیاد مستضعفان در یک فرایند و سازوکاری آنها را به تملک خود درآورده و اساسا فلسفه وجودی این بنیاد هم بر اساس تدابیر حاکمیت این است که تمام ظرفیت های مادی و معنوی آن در اختیار مردم و نظام قرار گیرد.

اکنون که باید این باغ ها به منظور استفاده شهروندان در اختیار شهر قرار گیرد جای سوال است که چرا بنیاد مستضعفان این باغ ارزشمند را باوجود پیگیری های زیاد شهرداری تهران در اختیار شهر قرار نمی دهد تا به عنوان پارک عمومی توسط شهروندان مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به بنای ارزشمند تاریخی که در محدوده مرکزی این باغ قرار دارد بیان کرد: این بنا که توسط میراث فرهنگی ثبت شده چنانچه در اختیار شهروندان قرار گیرد بشدت مورد استقبال مردم شهر تهران قرار خواهد گرفت و می توان از آن هم به عنوان خانه تاریخی و بنای ارزشمند ثبت شده حفاظت کرد و هم بهره برداری متناسب با یک فضای گردشگری و تفرجگاهی از آن به عمل آورد.

سالاری با بیان اینکه این موضوع را پیگیری خواهد کرد، گفت: متاسفانه در حالی این باغ درحال از بین رفتن است که مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت حفاظت از درختان، باغ ها و فضاهای ارزشمند شهرها تاکید کرده اند و د ر فرمان حکومتی ایجاد مجموعه پارک عمومی یاس فاطمی در منطقه شمال شرق تهران را که طی دهه های گذشته در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی بود صادر کردند.

وی همچنین با اشاره به بازدید دیگر از باغ دیگری با عنوان باغ رییسی در منطقه 14 تهران گفت: این باغ مساحتی حدود 26 هزار متر مربع دارد و در خیابان عجب گل واقع شده که در این باغ هم تعداد قابل توجهی از درختان از بین رفته اند اما برخی درختان باقی مانده اند.

سالاری افزود: خوشبختانه شهرداری تهران با حکم قضایی در حال حاضر فرایند آبیاری و هرس آنجا را انجام می دهد و امیدواریم شهرداری بتواند باوجود محدودیت های جدی که در حوزه درآمدزایی دارد نسبت به تملک و تبدیل آن به فضای سبز عمومی اقدام کند.

منطقه 14 شهرداری در شرق تهران قرار دارد دارای شش ناحیه و 26 محله است که بیشترین محلات را در بین مناطق تهران به خود اختصاص داده است؛ این منطقه حد فاصل خیابان های هفده شهریور از غرب، خاوران از جنوب، بزرگراه بسیج از شرق و خیابان پیروزی از شمال و در مجاورت مناطق 12، 13 و 15 واقع شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1