19 آوریل 2024 - 03:45

قلعه کنجانچم در استان ایلام مرمت می شود

4 ژوئن 2018 - 17:00 dsfr.ir/an9xt

قلعه کنجانچم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از مرمت قلعه کنجانچم در شهرستان مهران خبر داد.

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی این استان یکشنبه 13 خرداد با اعلام این خبر اظهار داشت: قلعه کنجانچم واقع در مسیر عتبات عالیات شهرستان مهران با اعتبار ابلاغی ملی به مبلغ 800 میلیون ریال مرمت می شود.

برخی از سرفصل های مرمتی که به تأیید شورای فنی این اداره کل رسیده و بر روی این بنای تاریخی انجام خواهد گرفت شامل خاک برداری، پی کنی، گودبرداری و کانال کنی در زمین های نرم، تا عمق 2 متر و ریختن خاک های کنده شده به کنار محل های مربوط است.

از دیگر عملیات مرمت قلعه می توان به ریختن خاک ها یا مصالح سنگی موجود در کنار پی ها، گودها و کانال ها، به درون پی ها، گودها و کانال ها در قشرهای حداکثر 15 سانتی متر در هر عمق و پخش و تسطیح لازم، خاک برداری یا گودبرداری در زمین های نرم با هر وسیله مکانیکی، حمل مواد حاصل از خاک برداری تا فاصله 20 متر از مرکز ثقل برداشت و توده کردن آن، تسطیح و رگلاژ سطوح خاکریزی و خاکبرداری پی ها، گودها و کانال ها که با ماشین انجام شده باشد، بند کشی توپر نمای آجری با ملات ماسه سیمان، بند کشی نمای بلوک سیمانی با ملات ماسه سیمان، فرش کف با موزاییک ایرانی اشاره کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: قلعه کنجانچم در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام- مهران در مسیر راه کربلا قرار دارد. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است.

این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۴۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1