29 مارس 2024 - 17:13

چهار نکته برای سرمایه گذاری تکنولوژی در هتل ها

23 می 2018 - 15:00 dsfr.ir/if73x

چهار نکته برای سرمایه گذاری تکنولوژی در هتل ها
aryahotels.com
هتلداری

هتل ها همواره به دنبال روش های خلاقانه، نوآورانه و کارآمدی هستند تا بتوانند برای حفظ رقابت و رفع انتظارات مهمانان اقدامات مناسبی را انجام دهند.

تحقیقات نشان داده در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۰ درصد هتل ها برنامه ریزی های ویژه ای برای ورود بیشتر در زمینه تکنولوژی در دست انجام دارند؛ اقداماتی ازجمله رزرو آنلاین، چک کردن مهمانان، GRM و... که هتل ها با تکیه بر فناوری برای ارائه خدمات باکیفیت بالا در طول اقامت مهمانان در حال انجام آن هستند. اما سوال اصلی این است که چه فناوری برای هتل مفید است و درحالی که بیشتر هتل ها خلاقیت و نوآوری را در دستور کار خود قرار داده اند، چه سرمایه گذاری مفید و ارزشمند است؟

در اینجا چهار مورد کلیدی که لازم است هتل ها برای سرمایه گذاری در تکنولوژی مدنظر قرار دهند ارائه می شود.

۱. تمرکز بر مهمان: مهمان مهم ترین دارایی یک هتل است. اجرای فناوری مناسب اجازه می دهد هتل ها بر نیازهای مشتری متمرکزشده و خدمات بیشتری را ارائه دهند. هتل های مشتری محور تلاش می کنند تجارب فراموش نشدنی را به مهمان ارائه دهند و بیشتر از اقدامات عادی عمل کنند.

به عنوان مثال، ارائه خدمات مدرن، سادگی در اوج تکنولوژی، امکان استفاده از گوشی های هوشمند به عنوان کلید اتاق، نصب یک دستگاه در هر اتاق برای کنترل عملکردهای چندگانه و... که هتل ها می توانند با ارائه آنها خواسته ها و انتظارات مهمانان را مرتفع کنند.

هتل ها می توانند با درک نیاز مهمانان و قرار دادن آنها در مرکز کسب وکار، روابط بلندمدت با او برقرار کنند. برقراری مدل های مشتری محور در هتل و پرسش دائمی از خود که آیا این خدمات می تواند تجربه بی نظیری به مهمان دهد و باعث ایجاد روابط بلندمدتی شود، به درک و شناخت بیشتر مهمان کمک شایانی خواهد کرد.

۲. آموزش مستمر کارکنان: برخی هتل ها اغلب در تحقق اهداف بلندپروازانه خود نقش آموزش نیروی انسانی را نادیده می گیرند؛ اما برخی دیگر از مدیران نه تنها فناوری را عاملی اخلالگر نمی‎دانند، بلکه آن را در تبدیل افراد، فرآیندها و هتل ها به عوامل کاملا آماده برای تغییر و تطبیق‎پذیری موثر می‎دانند.

هتل های آینده‎نگر در واکنش به تحولات سریعی که در اهداف کسب‎وکارها ایجاد می‎شود، اقدام به بازبینی ویژگی‎های نیروی کار خود می‎کنند.

آموزش کارکنان هتل در خصوص استفاده از فناوری های نوین برای ارائه خدمات بهتر از الزاماتی است که باید جدی انگاشته شود. گرچه فناوری می تواند جایگزینی برای تعامل مهمان باشد ولی نمی تواند جایگزین ارائه یک سرویس دوستانه باشد. مهمانان هتل نیازمند دریافت اطلاعاتی چون توصیه هایی برای رستوران ها و جاذبه های توریستی، راه های دسترسی، اتصال فوری به اینترنت و... هستند.

اما چگونه می توان انتظار داشت که یک کارمند هتل متخصص در همه این موارد باشد؟ با آموزش کارکنان برای استفاده از تکنولوژی برای ارتقای ارائه خدمات هتل، آنها را می توان تشویق کرد تا خدمات بهتری ارائه دهند. هنگامی که یک تکنولوژی جدید پیاده سازی می شود باید آموزش نیز در کنار آن صورت پذیرد. برگزاری دوره های آموزشی منظم برای کارکنان برای اطمینان از مجهز بودن آنها به استفاده از فناوری های روز و انتخاب شده می تواند به ارائه بهترین سرویس ممکن کمک کند.

۳. استفاده از پلت فرم یکپارچه: با هجوم مداوم تکنولوژی جدید، صدها سخت افزار و نرم افزار و پیشنهاد برای انتخاب وجود دارد و اکثر آنها کارهای مختلفی انجام می دهند. چگونه باید اطمینان کرد و از کدام یک از آنها باید استفاده کرد؟ چه نرم افزاری موردنیاز است؟ چه سخت افزاری می تواند به سادگی و زیبایی امور را انجام دهد؟ چه زمانی باید خریداری شوند؟ ارتباط آنها با هم چگونه است؟ و ده ها سوالی که هر یک می تواند به تنهایی بحرانی را در زمینه تکنولوژی به وجود آورد.

در برخی هتل ها واحدهای تکنولوژی اطلاعات پر از نرم افزارها و سخت افزارهایی هستند که ارتباط دادن آنها باهمدیگر کار بسیار سخت و پرهزینه ای است. برای استفاده حداکثری از سرمایه گذاری در این حوزه باید ابتدا حسابی فکر کرد، تحقیق کرد، مشاوره گرفت و سپس برای تهیه یک سیستم یکپارچه بر مبنای تکنولوژی های آینده اقدام کرد.

گرچه ممکن است انجام این اعمال یا تهیه سیستم های یکپارچه پرهزینه باشد ولی مطالعات انجام شده نشان می دهد هتل هایی که از این سیستم ها استفاده نکرده و به طور مجزا نسبت به تهیه سیستم های خود اقدام کرده اند در عمل هزینه های بیشتری متحمل شده و سیستم های موجود آنها عملا کارآیی لازم را ندارد.

۴. چابکی و تحرک: سرعت فزاینده تغییرات فناورانه از یکسو و تغییر ماهیت تقاضای مهمانان و تشدید رقابت بین هتل ها از سوی دیگر، باعث شده است هتل ها به شدت به دنبال کسب مزیت های رقابتی جدید برای برتری بر رقبا و تامین بهتر نیاز مهمانان باشند.

به نظر می رسد حرکت به سوی استراتژی هایی برای اداره هر چه بهتر هتل که از سرعت و انعطاف پذیری بالایی برای پاسخگویی به محیط متغیر و ناپایدار برخوردار است، راه حلی حیاتی باشد. امروزه فناوری های تلفن همراه نقش مهمی در نحوه تعامل و عادت های خرید مردم ایفا می کند و باید از آن برای ارائه خدمات چابک در هتل استفاده کرد.

باید دانست چه زمانی و چه خدمتی باید به مهمانانی که هرلحظه تمایل جدیدی دارند، ارائه کرد. تدوین استراتژی های تحرک پذیری و چابکی در هتل کمک می کند خدمات هتل فراتر از میز پذیرش رفته و در تمام طول زمان اقامت ارائه شود.

ایجاد و دنبال کردن راه حل هایی که می تواند ترجیحات مهمانان را به موقع شناسایی کند و اقدامات لازم را سریعا انجام دهد فقط با استفاده مناسب از سیستم ها و تکنولوژی های نوین امکان پذیر است. به طور نمونه استفاده از فناوری هایی همچون کیف پول تلفن همراه، شارژ بی سیم یا کنسول های مجازی در هتل می تواند به چابکی در ارائه خدمات کمک قابل توجهی کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1