28 مارس 2024 - 18:57

شهر سوخته در خراسان

23 می 2018 - 09:00 dsfr.ir/9r2ke

شهر سوخته در خراسان
tarikhema.org
شهر سوخته زابل

بخشی از بقایا و تعدادی از قبرهای شهر سوخته در موزه بزرگ خراسان واقع در کوهسنگی مشهد در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.

بهاره مقدم، کارشناس موزه بزرگ خراسان ، اظهار کرد: شهر سوخته جزو اولین تمدن های جهان به شمار می رفته که البته منظور ما از تمدن شهرنشینی است و این یعنی آن ها جزو اولین مردمانی بودند که در کنار یکدیگر و در وسعت زیاد زندگی می کردند.

وی با بیان اینکه زنان شهر سوخته به لحاظ ظاهری به خودشان اهمیت زیادی می دادند، خاطرنشان کرد: اشرافی گری در آنان نمود دارد که این امر را می توان از قبورشان و ابزاری و زیورآلاتی که در قبر این زنان کشف شده است دریافت.

کارشناس موزه بزرگ خراسان با اشاره به زنی که در شهر سوخته از چشم مصنوعی استفاده می کرده است، گفت: این زن چشم خود را از دست داده بوده و برای اینکه زیبایی چشم اش حفظ شود از چشم مصنوعی استفاده کرده است.

هوشمندانه بودن این اقدام در موادی است که استفاده شده است، آن ها از قیر، ورقه های طلا که خاصیت ضدالتهابی دارد و پی که چربی داشته استفاده کردند.

مقدم با تاکید بر اینکه زنان شهر سوخته به خود اهمیت زیادی می دادند گفت: این زنان در کنار مردان کار و فعالیت اجتماعی و حتی بازرگانی می کردند، استفاده از شانه معرق در انسان های پنج هزار سال قبل تاییدگر این امر است.

وی با اشاره به جمجمه یک نوجوان 14 ساله دیگر گفت: بر روی سر این فرد عمل جراحی انجام گرفته است زیرا جمجمه این پسر بعد از باز شدن جوش خورده است و پس از آن زنده مانده است.

کارشناس موزه بزرگ خراسان به ظرف سفالی که تصویر گوزن بر روی آن وجود دارد اشاره کرد و گفت: این شی اولین انیمیشن جهان است و با حرکت این ظرف، به سرعت گوزن روی آن به حرکت در می آید به گونه ای که حرکت قبلی شباهتی به حرکت بعدی آن ندارد.

اغلب تدفین ها در شهر سوخته به شکل جنینی بوده است، یعنی پاها در قسمت شکم جمع می شدند، صورت مرده به سمت نور بوده یعنی روزها به سمت نور خورشید و شب ها به سمت نور ماه بوده است.

مقدم یادآور شد: خاک سیستان دارای املاح نمک است و آب و هوای آن نیز خشک است که این امر سبب شده بقایای شهر سوخته برای طولانی مدت باقی بمانند و اکنون نیز این بقایا با خاک سیستان در موزه خراسان قرار گرفتند.

وی درباره پوشش زنان و میانگین عمر مردمان شهر سوخته اظهار کرد: زنان آن ها مانند زنان هندی ساری می پوشیدند. همچنین متوسط عمر آن ها 30 تا 40 سال بوده است که باتوجه به اینکه آن ها کار زیاد انجام می دادند و زحمتکش بودند عمر مفیدی برای آن ها به شمار می رود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1