19 آوریل 2024 - 01:38

نیزارهای زریبار مریوان میزبان 12 هزار قطعه پرنده شد

16 می 2018 - 10:30 dsfr.ir/s82ha

نیزارهای زریبار

کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: 12 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در نیزارهای تالاب بین المللی زریبار این شهرستان لانه سازی کردند.

حبیب الله دبستانی افزود : این پرندگان که از گونه های بومی و مهاجر تالاب زریبار هستند هر سال در این فصل به منظور لانه سازی و جوجه آوری وارد نیزارهای حاشیه تالاب می شوند.

بیشتر از نیمی از این تعداد (حدود 6 هزار قطعه) را چنگرها و 2 هزار قطعه را کاکایی ها تشکیل می دهند، که به عنوان گونه های غالب در تالاب لانه سازی و جوجه آوری می کنند.

دبستانی با اشاره به سایر گونه های موجود در این تالاب بین المللی نیز ادامه داد: در این تالاب اردک بلوطی و اردک سرسبز، پرستو دریایی، کشیم کوچک و بزرگ، حواصیل خاکستری، گاوچرانک، آنقورت، طاوسک و خروس کولی لانه سازی کردند.

امسال بدلیل شرایط مناسب تالاب زریبار و بارش های مطلوب بهاره، شمار زیادی از پرندگان مهاجر و بومی وارد نیزارهای اطراف این دریاچه شدند.

دبستانی با اشاره به وجود 767 هکتار نیزار در حاشیه زریبار افزود: وجود نیزارها در حاشیه و پیرامون زریبار به عنوان بخش جدایی ناپذیر دریاچه ضمن بخشیدن جلوه های خاص بصری، از حیث روابط اکولوژیکی، حفظ سلامتی و تصفیه آب دریاچه و برقراری توازن در معادلات اکولوژیکی این دریاچه اهمیت دارد.

کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان از دوستداران و علاقمندان محیط زیست که در این مدت برای رصد و تماشای پرندگان به حاشیه این تالاب می آیند، خواست که از آسیب رساندن به پرندگان و دستکاری لانه ها خودداری کنند.

پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین المللی آن که بیست و سومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1