28 مارس 2024 - 15:28

پیشنهادی برای جهانی کردن همایش خلیج فارس

2 می 2018 - 12:30 dsfr.ir/cf3e6

پیشنهادی برای جهانی کردن همایش خلیج فارس
tripyar.com
خلیج فارس

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی پیشنهاد ثبت جهانی همایش های ملی خلیج فارس در سازمان های جهانی را مطرح کرد.

عیسی علیزاده در همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس که در دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد، با اشاره به علت نامگذاری روز ملی خلیج فارس که به مناسبت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز نامگذاری شده است، یادآور شد: به همین دلیل جهاد دانشگاهی از سال ۸۴ نسبت به برگزاری این همایش ملی اقدام کرده است.

او تداوم این برنامه ها را حاکی از این دانست که جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد برخواسته از متن انقلاب اسلامی و با تکیه بر تلاش علمی و فرهنگی دانشجویان و اساتید دانشگاه سعی می کند خلیج فارس را به مثابه دغدغه جدی حاکمیت برای احقاق حقوق مشروع فرهنگی و سیاسی ملت ایران برجسته کند.

وی با اشاره به آغاز کار دبیرخانه همایش ملی خلیج فارس در جهاد دانشگاهی و در نتیجه برگزاری ۱۱ دوره همایش با این موضوع، اظهار کرد: در این همایش ها تلاش می کنیم تاکید بر مزیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و گردشگری راهمان را محقق کنیم.

علیزاده نتایج حاصل از این همایش ها را مهر تاییدی دانست بر این که خلیج فارس از گذشته دروازه اصلی ورود و خروج فرهنگ، تمدن، اقتصاد و سیاست بوده و گفت: این رویداد نشان از بالندگی دولت ایران دارد که همیشه حضور قدرتمند سیاسی در خلیج فارس داشته است.

وی اهمیت برگزاری این همایش ها را با توجه به اتفاقات و شرایط سیاسی منطقه در حال حاضر دوچندان دانست و افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی پیشگام در عرصه فرهنگی و اجتماعی از نگاه علمی هر سال نسبت به ارتقای این اتفاق مهم تلاش می کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اضافه کرد: خلیج فارس در همه ادوار تاریخ به دلیل پیشینه تاریخی و داشتن منابع و ذخایر گران بهای نفتی و موقعیت استراتژیک نقش مهمی در معادلات سیاسی و جغرافیایی در سطح بین المللی ایفا می کند.

او با اشاره به ارسال ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش برای شرکت در این کنگره، اظهار کرد: اعضای کمیته های علمی و داوری دوازدهمین دوره همایش خلیج فارس با توجه به محورهایی مانند «فرهنگ، هنر و معماری»، «گردشگری در منطقه، فرصت ها و چالش ها و ایده های نو در این حوزه» و «راهبردها و فرصت های سرمایه گذاری» در انتخاب برگزیدگان تلاش کردند.

علیزاده یکی از مهمترین دستاوردهای این برنامه را تمرکز و توجه پژوهشگران و علاقمندان به ویژه دانشجویان به این نقطه جغرافیایی دانست و در ادامه راه اندازی دبیرخانه دایمی جایزه ملی خلیج فارس برای اهدای جایزه ویژه در حوزه های مختلف، برگزاری سالانه جشنواره علمی هنری خلیج فارس بویژه در بخش فیلم کوتاه، مستند، عکس و هنرهای تجسمی و ثبت جهانی همایش در سازمان های جهانی را سه پشنهاد برای بهتر برگزار کردن این نشست در سال های آینده مطرح کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1