29 مارس 2024 - 02:34

راه اندازی تورهای ورودی برای گردش در خطوط راه آهن

1 می 2018 - 10:30 dsfr.ir/ny5e8

راه اندازی تورهای ورودی برای گردش در خطوط راه آهن
mehrnews.com
گردشگری راه آهن

مدیر طرح گردشگری راه آهن از اجرای تورهای ورودی برای گردشگران خارجی در مسیر گردشگری راه آهن ایران خبر داد.

محمد محسنیان مدیر طرح گردشگری راه آهن گفت: تا کنون بیش از چهار هزار نفر در طرح گردشگری ریلی و راه آهن شرکت کرده اند در نظر داریم تا گردشگران خارجی نیز از این مسیر استفاده کرده و با راه آهن ایران آشنا شوند. ما اکنون در هر مسیر سه یا چهار گردشگر خارجی نیز داریم که از کشورهای مختلف مانند کشورهای اروپایی و یا آسیای جنوب شرقی و حتی آمریکایی بوده اند.

زمانی که حرف از راه آهن شمال می شود برای برخی از افراد قسمت های کوهستانی تداعی می شود در حالی که وقتی از تهران خارج می شویم دشت حاصلخیز ورامین را داریم و دو سه کیلومتر بعد از آن بیابان گرمسار وجود دارد. فاصله کم این دو پدیده بسیار جذاب است گردشگران خارجی فاصله گرمسار تا فیروزکوه را بسیار دوست دارند چون این بخش از مسیر جنبه متفاوتی از طبیعت را دارد حتی آنها از وجود دودکش های جن هم متحیر می شوند.

این باستان شناس گفت: مسیرهای دیگر نیز برای لرستان و خوزستان وجود دارد که آن را نیز به گردشگران نشان می دهیم آشنایی آنها با این مسیرها موجب می شوند که تنها به راه آهن به چشم یک وسیله و یا راه ارتباطی نگاه نکنند بلکه جاذبه های در طول مسیر را نیز ببینند. به عنوان مثال جاذبه های مسیر لرستان همیشه ناشناخته بوده است. ما برای شناساندن این مسیر مجبوریم که از قطارهای کوپه ای استفاده کنیم که در عین حال دارای سالن هایی با امکان دید مناظر به بیرون داشته باشد.

تا سال گذشته از سوبسید قطارهای حومه ای استفاده می کردیم اما امسال این طور نیست و ما با شرکت راه آهن قطار را با قیمت تجاری حساب می کنیم که این هزینه ها به مسافر تحمیل می شود.

سال گذشته گردشگران برای دیدن مسیر راه آهن تهران به ساری از شهر تهران تا شورآب را با ماشین طی می کردند اما الان کل برنامه از ایستگاه راه آهن آغاز می شود و از همان ابتدا با روند فعالیت راه آهن آشنا خواهند شد. همچنین در این مسیر به ایستگاه ها نیز افزوده شده است.

محسنیان درباره اینکه قرار بود تا در مسیر راه آهن تهران به شمال ساختمان های قدیمی راه آهن نیز احیا و مرمت شده و کاربری اقامتی داشته باشند نیز گفت: اکنون هزینه ای که مردم باید برای استفاده از قطارهای این مسیر کنند کم نیست اگر قرار باشد که اقامت را نیز به این مجموعه اضافه کنیم هزینه آن بالاتر می رود از سوی دیگر اکنون بخش زیادی از این هزینه ها برای قطار در نظر گرفته می شود و ما بقی برای اجرای تور بنابراین افزودن اقامت منجر به پایین آمدن سود می شود.

از نظرسنجی صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اجرای طرح گردشگری راه آهن موجب تغییر دیدگاه مردم شده است همچنین استفاده از وسایل و ملزومات پلاستیکی باید از میز پذیرایی آنها حذف شود با سازمان هلال احمر نیز تفاهم کرده ایم که از توان آنها در یاری رساندن به گردشگران در مواقع خطر استفاده کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1