24 آوریل 2024 - 18:27

خفاش ها هم قربانی شایعه سودجویان شده اند

17 آوریل 2018 - 14:30 dsfr.ir/zr3sn

خرید و فروش لانه خفاش

مدتی است که خفاش ها در برخی مناطق کشور از جمله کرمانشاه برای بخشی از مردم حکم گنج را پیدا کرده اند و عده ای مدعی اند که 'لانه خفاش' صدها میلیون ریال ارزش مادی دارد.

این تصورو ادعا بر پایه اعتقادی است که نسبت به ارزش و اهمیت 'بزاق خفاش' ایجاد شده؛ ماده ای که گفته می شود احتمالا در لانه او وجود دارد و مصرف آن برای بسیاری از بیماری ها معجزه می کند.

در این زمینه چند کلیپ و تصویر در باره خفاش ها در فضای مجازی دست به دست می شود که لانه آنها را شبیه به یک بیضی آویزان از سقف غارها نشان می دهد.

در فضای مجازی بین 200 تا 500 میلیون ریال هم برای هر لانه خفاش قیمت گذاری می شود.

این حرف و حدیث ها البته کاملا بی مبنا هم نیستند و گویا پژوهش هایی مختصر در باره تاثیر بزاق خفاش در بهبود بیماری قلبی انجام شده اما این مطالعات تنها مربوط به گونه 'خفاش خون آشام' است و آن هم هرگز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

کمی کنکاش در فضای علمی و واقعی نشان می دهد که بازار گرمی برای خرید و فروش لانه خفاش از سوی عده ای سودجو و با هدف سرکیسه کردن شهروندان ناآگاه صورت می گیرد زیرا آنچنان که مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: پرنده خفاش بیشتر در غار زندگی می کند و لانه ای ندارد.
فریدون یاوری با غیرواقعی دانستن تبلیغات مربوط به خرید و فروش لانه خفاش، تایید کرد که احتمال دارد پشت این ماجرا سودجویی افراد، مطرح باشد.

او در عین حال عنوان کرد که به همکاران خود در باره احتمال آسیب رساندن به حیات خفاش سفارش کرده ایم اما تاکنون به نمونه ای از شکار یا آسیب رسانی به این پرنده بر نخورده ایم.

پیش از این هم در برخی استان های دیگر از جمله زنجان و کردستان موضوع خرید و فروش لانه خفاش ها خبرساز شده بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1